10. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu (USBES), Rize, Türkiye, 9 - 11 Haziran 2022, ss.90-91, (Özet Bildiri)
Okul dışı öğrenme ortamları sosyal bilgiler dersi için önem arz etmektedir. Sosyal bilgiler derslerinde
okul dışı öğrenme ortamlarını kullanmak öğrenmeyi daha somut ve kalıcı hale getirebilir. Yapılan
araştırmalar okul dışı etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarını, derse karşı ilgilerinin arttığını
belirtmektedir. Bu araştırmada sosyal bilgiler eğitiminde okul dışı öğrenme ortamlarının önemi ve
öğrenmeye katkısı hakkında öğretmen adaylarının görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel
yaklaşım benimsenerek yapılan bu araştırmada olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında bir devlet üniversitesi
eğitim fakültesinde öğrenim gören 41 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmanın uygulama sürecince Güneydoğu Anadolu Bölgesi illerini içeren bir okul dışı gezi etkinliği düzenlenmiştir. Bu süreçte öğretmen adayları tarihi, coğrafi ve kültürel mekanları ziyaret etmişlerdir.
Okul dışı etkinlik sonrası öğretmen adaylarının görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
tekniği ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde öğretmen
adayları, sosyal bilgiler dersinin okul dışı öğrenme ortamlarına uygun bir ders olduğunu ifade
etmişleridir. Ayrıca öğretmen adayları okul dışı etkinlikler ile gerçekleştirilen öğrenmelerin somut ve
kalıcı olduğu görüşünü belirtmişlerdir. Sosyal bilgiler öğretmen adayları okul dışı etkinlikler ile aktif
öğrenme sürecine dahil olduklarını ve okul dışı öğrenme etkinliklerinden sonra derse karşı ilgilerinin
arttığı görüşünü belirtmişlerdir.