International Journal of Research in Fine Arts Education, cilt.3, sa.2, ss.63-86, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, öğrencilerinin pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısını ortaya
koyabilecek bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda eğitimine
devam eden 210 ortaokul öğrencisi ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin
analizinde SPSS ve AMOS programları kullanılmıştır. Çalışma .05 anlamlılık düzeyinde
test edilmiştir.
Ölçeğin güvenirliğini test etmek için İç tutarlılık Güvenilirliği, (Cronbach Alfa değeri) ve
Test-Tekrar Test Güvenilirliği, geçerliğini test etmek için Kapsam Geçerliliği, verilerin
faktör yapısına uygunluğunu test etmek için Kasier-Mayer-Olkin ve Bartlett testi, Yapı
Geçerliliği için Açımlayıcı Faktör Analizi, Madde Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi
testleri, öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre Pedagojik Sanat Eleştirisi Yeterlilik
Algısı Ölçeği puanları arasındaki farkı ölçmek için İlişkisiz (Bağımsız) Örneklem TTesti, sınıf düzeylerine göre puanlarını ölçmek için Tek Faktörlü Varyans Analizi (OneWay ANOVA) testi, pedagojik sanat eleştirisi yeterlilik algısı ile sanat ilgileri arasındaki
ilişkiyi ölçmek için ise Pearson Korelasyon Katsayıları testi uygulanmıştır.
Cronbach Alfa sonucu ölçeğin iç tutarlılığı mükemmel, Test-etkrar Test Güvenirliği
sonucunda iki uygulama arasındaki ilişkinin yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı olduğu
görülmüştür. KMO analizi sonucunda elde edilen değerin faktör analizi için uygun
olduğu, faktör analizi sonucunda ulaşılan iki faktörlü yapının doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda bir faktöre düştüğü ve uyum indeksi değerleri kabul edilebilir düzeyde olduğu
bulgusuna ulaşılmıştır. Ölçeğin geliştirilme aşamasında bütün analizlerden elde edilen
değerlerin 31 maddeden oluşan 1 faktörlü geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Geliştirilen ölçek, ortaokul öğrencilerin cinsiyete ve sınıfa göre pedagojik
sanat eleştirisi düzeylerinde farklılık olup olmadığına ve pedagojik sanat eleştirisi
düzeylerinin belirlenmesine ilişkin çalışmalarda kullanılabilir.