Öğretmen- Öğrenci Yetiştirme Sürecinde Kuşak Sorunu ve Kalite/Gelişim Üzerine Bir İnceleme


Tozlu N.

Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.34, ss.720-735, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 34
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.35675/befdergi.841261
  • Dergi Adı: Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.720-735
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkiye’de iki kaynak öğretmen ihtiyacına karşılık vermektedir. Birincisi, açılan 97 Eğitim Fakültesinden mezun edilen öğretmen adayları, ikincisi, “pedagojik formasyon” adı altında hemen her tür fakülte veya birçok yüksekokul türünden mezun olan on binlerce öğrenciye öğretmenlik sertifikası verilerek ihtiyacın çok üstünde bir sayıyla niteliği tartışılır hâle gelen öğretmen adaylarıdır. Öğretmen adaylarının seçilmesinden başlamak üzere, yetiştirilmelerinde uygulanan müfredat, o müfredatın gerçekleşmesindeki zaman dilimi, mezuniyetten sonra atanma şartları ve süreci irdelenmesi gereken hususlardır. “Nasıl bir öğretmen?”, “Donanımı neye göre, kime göre?” gibi sorularda henüz bir toplum mutabakatının sağlanamadığı günümüzde, öğretmenlik mesleğinin kutsal bir meslek mi, sıradan bir kazanç kapısı mı olduğu dahi tartışılmaktadır. Hızla değişen dünya, artan teknoloji, bilgiye kolay ve hızlı erişim, kuşaklar arası değişen anlayış farklılıkları öğretmen niteliğini sorgular hâle getirmiştir. Bu çalışmada, Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme yaklaşımı ve süreci incelenmiştir. 

In Turkey, two source serves for the teacher need. First, teacher candidates graduated from 97 Education Faculties, and secondly, under the name of "pedagogical formation", tens of thousands of students who graduated from almost all types of faculties or schools of higher education are given teaching certificates, and the quality of them has become questionable. Starting from the selection of teacher candidates, the curriculum applied in their education, the time period in the realization of that curriculum, the conditions, and the process of appointment after graduation are the issues that need to be examined. It is even discussed whether the teaching profession is a sacred profession or an ordinary job these days. The rapidly changing world, increasing technology, differences in understanding between generations, etc. have made the qualifications of teachers questionable. In this study, the teacher training approach and process in the Turkish education system were examined.