Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.34, ss.720-735, 2022 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de iki kaynak öğretmen ihtiyacına karşılık vermektedir. Birincisi, açılan 97 Eğitim
Fakültesinden mezun edilen öğretmen adayları, ikincisi, “pedagojik formasyon” adı altında
hemen her tür fakülte veya birçok yüksekokul türünden mezun olan on binlerce öğrenciye
öğretmenlik sertifikası verilerek ihtiyacın çok üstünde bir sayıyla niteliği tartışılır hâle gelen
öğretmen adaylarıdır. Öğretmen adaylarının seçilmesinden başlamak üzere, yetiştirilmelerinde
uygulanan müfredat, o müfredatın gerçekleşmesindeki zaman dilimi, mezuniyetten sonra
atanma şartları ve süreci irdelenmesi gereken hususlardır. “Nasıl bir öğretmen?”, “Donanımı
neye göre, kime göre?” gibi sorularda henüz bir toplum mutabakatının sağlanamadığı
günümüzde, öğretmenlik mesleğinin kutsal bir meslek mi, sıradan bir kazanç kapısı mı olduğu
dahi tartışılmaktadır. Hızla değişen dünya, artan teknoloji, bilgiye kolay ve hızlı erişim,
kuşaklar arası değişen anlayış farklılıkları öğretmen niteliğini sorgular hâle getirmiştir. Bu
çalışmada, Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme yaklaşımı ve süreci incelenmiştir.
In Turkey, two source serves for the teacher need. First, teacher candidates graduated from
97 Education Faculties, and secondly, under the name of "pedagogical formation", tens of
thousands of students who graduated from almost all types of faculties or schools of higher
education are given teaching certificates, and the quality of them has become questionable. Starting from the selection of teacher candidates, the curriculum applied in their education, the
time period in the realization of that curriculum, the conditions, and the process of appointment
after graduation are the issues that need to be examined. It is even discussed whether the
teaching profession is a sacred profession or an ordinary job these days. The rapidly changing
world, increasing technology, differences in understanding between generations, etc. have
made the qualifications of teachers questionable. In this study, the teacher training approach
and process in the Turkish education system were examined.