Platon’un “Devlet” İsimli Eseri Perspektifinden Savaşçıların ve Yöneticilerin Eğitimi Hakkındaki Düşüncelerinin Değerlendirilmesi


Etgü M. A.

Kadir Has Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.99-116, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Kadir Has Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.99-116
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Platon’un ideal devlet anlayışı iş bölümüne dayanmakta ve insanların eşitsizliği temelinde yükselmektedir. İnsanların eşit olmadığı anlayışı düşüncelerinin başlangıcını oluşturmaktadır. Platon’a göre insanlar arasındaki eşitsizliğin kaynağı; kan bağı ya da zenginlik değil fiziksel ve ruhsal özellikler yanında yetenek ve zekâdır.

İş bölümüne dayalı olarak ortaya çıkan toplumda önemli olan, insanların üzerlerine düşen fonksiyonu yerine getirmeleridir. Böylece adil bir devlet yapılanması sağlanmış olacaktır.  Platon’un düşüncelerinde eğitimin özel bir yeri olması işte bu noktadadır. Platon, eğitimin devlet gözetiminde yapılmasını ve amaca uygun eğitim verilmesi gerektiğini belirtmiştir. Kişilerin fiziksel ve ruhsal kabiliyetleri eğitimin niteliğini de etkilemektedir.  Özellikle savaşçıların ve yöneticilerin eğitimi özel önem taşımaktadır. Eğitimi çocukluk döneminden itibaren başlayan bir süreç olarak tasvir etmesi, kişilerin eğilimlerine uygun tarzda yetiştirilmelerine vurgu yapmış olması önemlidir. Masalların, müziğin ve jimnastiğin eğitim müfredatına dâhil edilmesi gerektiğine dair düşünceleri, günümüzdeki eğitim anlayışına da rehber olmuştur. Platon’un görüşleri tarih içinde düşünürlerin fikirlerinde ve devlet uygulamalarında yansıma bulmuştur. Muhtemelen gelecekte de karşılık bulacaktır.

Bu makalede Platon’un eğitim hakkındaki fikirlerinin izi sürülmüştür. Çağımıza örneklik teşkil edebilecek düşünceleri üzerinde değerlendirmelerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Devlet teorisi, Sokrates, İdealar kuramı, Eğitim, Yetenek.


Plato's understanding of the ideal state is based on the division of labour and arises on the base of the inequality of people. The understanding that people are not equal constitutes the beginning of his thoughts. According to Plato, the source of inequality between people is not blood ties or wealth, they are physical and spiritual characteristics as well as talent and intelligence.

The important matter in a society based on the division of labour is the people’s fulfilment of their functions. Thus, a fair state structure will be provided.  It is at this point that education has a special place in Plato's thoughts. Plato stated that education should be carried out under the supervision of the state and appropriate education for the objective should be given. The physical and mental abilities of people also affect the quality of education.  Especially the education of warriors and rulers has special importance. It is important that he describes education as a process that starts from childhood and he emphasises the upbringing of individuals in accordance with their tendencies. His ideas that fairy tales, music and gymnastics should be included in the education curriculum have also guided today's understanding of education. Plato's views have been reflected in the ideas of philosophers and state practices throughout history. It will probably be reflected in the future as well.

In this article, Plato's ideas on education are traced. Evaluations have been made on his thoughts that can serve as an example for our age.

Keywords: State theory, Socrates, Theory of ideas, Education, Talent.