Web Tabanlı Dijital Eğitsel Kitaplar Üzerine Gerçekleştirilen Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi


Creative Commons License

Ineç Z. F., Çorlu Z.

Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.7, ss.1301-1343, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de web tabanlı dijital eğitsel kitaplar üzerine gerçekleştirilen lisansüstü çalışmaların genel eğilimlerini analiz etmektir. Web tabanlı e-kitap, elektronik kitap, d-kitap, dijital kitap, z-kitap, zenginleştirilmiş kitap gibi parametrik değerlerle ilişkilendirilen kırk üç lisansüstü çalışma nitel araştırma yaklaşımlarıyla incelenmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda belirlenen on üç alt problem üzerinden yürütülen çalışma tematik içerik analiziyle gerçekleştirilmiş ve elde edilen bulgular bütüncül bir perspektifle sentezlenerek tablolara dönüştürülmüştür. Bulgular, Türkiye’de web tabanlı dijital eğitsel kitaplar üzerine gerçekleştirilen lisansüstü çalışmaların çoğunlukla d-kitapların öğrenmeye etkisinin incelenmesi maksadıyla yapıldığını göstermiştir. Çalışmalar akademi olarak Gazi Üniversitesi’nde, bilim dalında Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde (BÖTE), yıl açısından 2019 yılında, süre olarak ise üç haftada gerçekleştirilmiştir. Çalışmalarda bağımlı değişken olarak d-kitaba ilişkin görüşler; yöntem olarak ise nicel yöntem araştırma yaklaşımlarıyla buna bağlı olarak deneysel desenler tercih edilmiştir. Çalışmalarda rastgele örnekleme, öğrencilerden oluşan çalışma grupları ile kitaplardan oluşan veri kaynakları yer almıştır. Nicel veri analiz tekniklerinin çoğunlukla tercih edildiği çalışmalarda buna bağlı olarak bağımsız gruplar t-testinin ön plana çıktığı görülmüştür. Bunu sırayla karma, nitel ve nicel + nitel yöntem araştırma yaklaşımları analiz teknikleri takip etmiştir. Karma yöntem araştırmaları veri analizleri ikinci derecede, nitel araştırma yaklaşımlarında içerik analizi ise öncelikle kullanılmıştır. Ölçme değerlendirme aracı olarak görüşme formları kullanılırken, d-kitapların sürümünün ise web 1.0 olduğu anlaşılmıştır. Çalışmalarda çoğunlukla akademik başarı ve e-kitaba yönelik değerlendirmelerin olumlu olduğu görülmektedir.

This research aims to analyze the general trends of postgraduate studies on web-based digital educational books in Turkey. Forty-three postgraduate studies associated with parametric values such as web-based e-books, electronic books, d-books, digital books, z-books, and enriched books were examined with qualitative research approaches. The study, which was carried out on thirteen sub-problems determined in line with the purpose of the research, was carried out with thematic content analysis and the findings were synthesized with a holistic perspective and turned into tables. The findings showed that postgraduate studies on web- based digital educational books in Turkey were mostly conducted to examine the effect of d- books on learning. The studies were mostly carried out within the body of Gazi University, designed in the Department of Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) in our country, concentrated in 2019 and carried out in an average of three weeks. Opinions about the digital educational book as the dependent variable in the studies. As a method, quantitative method research approaches and experimental designs were preferred accordingly. The studies mostly included random sampling, study groups consisting of students, and data sources consisting of books. In studies in which quantitative data analysis techniques are mostly preferred, it has been seen that independent groups t-test comes to the fore. This was followed by mixed, qualitative and quantitative + qualitative method research approaches and analysis techniques. In mixed methods research data analysis was used secondarily, while content analysis was used primarily in qualitative research approaches. While interview forms were used as measurement and evaluation tools, it was understood that the version of the digital educational book was Web 1.0. Studies show that most academic achievement and evaluations for digital educational books are positive.