4 th International Academic Sports Studies Congress, Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2020, cilt.1, ss.73-76
Bu çalışmanın amacı spor lisesi öğrencileri ve düz liselerde öğrenim gören öğrencilerin şiddet
eğilim düzeylerini bazı demografik değişkenlere göre incelemek ve spor lisesi ile düz lise
öğrencilerinin şiddet eğilim düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma da nicel
araştırma modellerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Erzincan
ilinde spor eğitimi alan lise öğrencileri ile spor eğitimi almayan lise öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan öğrencilerin belirlenmesinde lise türü göz önünde bulundurularak, rastgele
örneklem yöntemiyle seçilmiş 111 spor lisesi öğrencisi birinci grubu, 96 düz lise öğrencisi ise
ikinci grubu oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin demografik özelliklerini
belirlemek üzere kişisel bilgi formu, şiddet eğilimlerini belirlemek üzere Göka, Bayat,
Türkçapar, (1995) tarafından geliştirilen şiddet eğilimi ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistiksel teknikler, ikili grup karşılaştırmalarında IndependentSample t testi, çoklu
grup karşılaştırmalarında ise One-Way ANOVA ile Tukey HSD testleri yapılmıştır. Grup
karşılaştırılmalarından elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin şiddet eğilim düzeyleri, sınıf,
cinsiyet, kardeş sayısı, anne-baba çalışma durumu değişkenlerine göre istatiksel olarak anlamlı
bir fark olmamasına rağmen şiddet eğilim toplam puanları yüksek düzeydedir. Spor lisesinde
öğrenim gören öğrencilerin şiddet eğilimleri ile düz lisede öğrenim gören öğrencilerin şiddet
eğilimleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark bulanamamıştır. Sonuç olarak spor lisesinde
öğrenim gören öğrenciler ile düz lisede öğrenim gören öğrencilerin şiddet eğilim puanları yüksek
düzeydedir.
The aim of this study is to examine the violence tendency levels of sports high school students
and students studying in other high schools according to some demographic variables and to
reveal the relationship between the violence tendency levels of sports high school and other high
school students. In the research, relational scanning method, one of the quantitative research
models, was used. The research group consists of high school students who receive sports
training and students who do not receive sports training in Erzincan. Considering the type of
high school in the determination of the students participating in the study, 111 sports high school
students and 96 other high school students were selected by random sampling method. The
personal information form was used to determine the demographic characteristics of the students
participating in the study, and the violence tendency scale developed by Göka, Bayat, Türkçapar,
(1995) was used to determine the violence tendencies. Descriptive statistical techniques were
used in the analysis of the data, Independent Sample t test for pairwise group comparisons, and
Tukey HSD tests with One-Way ANOVA for multi-group comparisons were used. According to the findings obtained from group comparisons, the violence tendency levels of the students;
Although there is no statistically significant difference according to the variables of class,
gender, number of siblings, and working status of parents, violence tendency total scores are
high. A statistically significant difference could not be found between the violent tendencies of
the students studying in sports high schools and the violent tendencies of the students studying in
the high school. As a result, the violence tendency scores of the students studying in sports high
schools and students in other high schools are at a high level.