İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.3, sa.24, ss.1910-1929, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi,
dijital kütüphane ortamlarına yönelik hazırbulunuşluk, beklenti,
memnuniyet düzeyi ve akademik başarı düzeylerini incelemiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu, Ardahan il merkezinde yer alan
iki ortaokulda öğrenim görmekte olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Deney grubunda 18 öğrenci, kontrol grubunda
ise 16 öğrenci olmak üzere toplam 34 öğrenci bulunmaktadır.
Araştırmada yarı deneysel desen modellerinden ön test/son test
eşitlenmemiş kontrol gruplu araştırma modeli kullanılmıştır. Yarı
deneysel çalışmada süreç öncesinde grupların uygulanacak konu
hakkında ön bilgilerinin ve hazır bulunuşluk seviyelerinin
belirlenmesi amacıyla ön test uygulanmıştır. Bu test sonucunda
anlamlı bir farklılık görülmediği için etkisinin ölçülmesi beklenen
eğitim modeli uygulanmış ve uygulama bittikten sonra son test
yapılmıştır. 7.Sınıf öğrencilerine uygulanan bu modelde deney
grubuna “Europeana Dijital Kütüphanesi” eğitim içeriklerinden
kontrol grubuna “Eğitim Bilişim Ağı” içeriklerinden
faydalanılarak çalışma yürütülmüştür. Çalışmada “e-Öğrenme
Sürecine İlişkin Hazır Bulunuşluluk ve Beklenti Ölçeği” ile “eÖğrenme Sürecine İlişkin Memnuniyet Ölçeği” veri toplama aracı
olarak kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilere akademik başarı sınavı
uygulanmış 2. dönem 2. yazılı notları öğrenci bilgi sisteminden
alınarak akademik başarıları belirlenmiştir. Çalışma sonucunda
araştırmadan elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for
Social Sciences) 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Bu
bulgunun sonucunda her iki okulun 7.sınıf sosyal bilgiler
öğrencilerinde hazırbulunuşluk seviyeleri yüksek çıkmış
memnuniyet ve akademik başarı açısından deneysel grupta
istatistiksel olarak anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Dijitalleşme, Europeana Dijital Kütüphanesi,
EBA
This study examined the readiness, expectation, satisfaction level
and academic achievement levels of secondary school 7th grade
students for social studies course, digital library environments.
The study group of the research consists of students studying in
two secondary schools located in the city center of Ardahan.
There are 34 students in total, 18 students in the experimental
group and 16 students in the control group. In the study, the
pretest/posttest unequalized control group research model,
which is one of the quasi-experimental designs, was used. In the
quasi-experimental study, a pre-test was applied to determine
the preliminary knowledge and readiness levels of the groups
about the subject to be applied before the process. Since there
was no significant difference as a result of this test, the training
model whose effect was expected to be measured was applied
and the post-test was conducted after the application was
completed. In this model, which was applied to 7th grade
students, the study was carried out by making use of the contents
of the "Europeana Digital Library" for the experimental group
and the contents of the "Education Information Network" for the
control group. In the study, “Readiness and Expectation Scale for
e-Learning Process” and “Satisfaction Scale for e-Learning
Process” were used as data collection tools. In addition, an
academic achievement exam was applied to the students, and
their academic achievements were determined by taking their
2nd semester 2nd written grades from the student information
system. As a result of the study, the data obtained from the
research were analyzed with the SPSS (Statistical Package for
Social Sciences) 26.0 package program. As a result of this finding,
the readiness levels of the 7th grade social studies students of
both schools were high, and a statistically significant difference
emerged in the experimental group in terms of satisfaction and
academic achievement.
Keywords: Digitization, Europeana Digital Library, EBA.