Covid-19 Pandemi Döneminde Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Boş Zaman Tutumu ve Dijital Okuryazarlık Seviyelerinin İncelenmesi


Öztaş M., Ekinci H. B., Mallı A. Y., Akcan İ. O.

4 th International Academic Sports Studies Congress, Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2020, ss.77

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.77
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı pandemi sürecinde beden eğitimi ve spor bölümünde öğrenim gören öğrencilerin boş zaman tutumu ve dijital okuryazarlık seviyelerini belirlemek, boş zaman tutumu ve dijital okuryazarlık seviyelerini bazı değişkenlere göre incelemek ve boş zaman tutumu ile dijital okuryazarlık arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma gurubunu beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören rastgele seçilmiş 350 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya kişisel bilgi formu ve ölçekleri eksiksiz tamamlayan 347 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek üzere kişisel bilgi formu, boş zaman tutumlarını belirlemek için Ragheb ve Beard (1982) tarafından oluşturulan Boş Zaman Tutum Ölçeği; bilişsel, duyuşsal ve davranışsal olmak üzere 3 alt boyut ve toplam 36 maddeden oluşan ve Türkçeye uyarlanması Akgül (2011) tarafından yapılan ölçek kullanılmıştır. Dijital okuryazarlık seviyesini belirmek için Ng (2012) tarafından geliştirilen ve Hamutoğlu (2017) tarafından Türkçe 'ye uyarlanan Dijital Okuryazarlık Ölçeği'nin, Üstündağ, Güneş, & Bahçivan (2017) tarafından revize edilen 10 maddeden oluşan 5'li likert hali kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel teknikler, ikili grup karşılaştırmalarında Independent Sample t testi, çoklu grup karşılaştırmalarında ise One-Way ANOVA ile birlikte Tukey HSD testleri yapılmıştır. Ayrıca boş zaman tutumları ile dijital okuryazarlık seviyeleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların dijital okuryazarlık düzeyleri ile internet aboneliği ve bilgisayara sahip olma değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte katılımcıların dijital okuryazarlık düzeyleri ile bilişsel, duyuşsal ve davranışsal boş zaman tutumları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu, ayrıca yapılan basit doğrusal regresyon analizi sonucunda boş zaman tutum faktörünün dijital okuryazarlık seviyesini %32 oranında yordadığı saptanmıştır. Katılımcıların boş zaman tutumu ve dijital okuryazarlık düzeyleri ile cinsiyet, sınıf ve bölüm değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Sonuç olarak beden eğitimi ve spor bölümünde öğrenim gören öğrencilerin boş zaman tutumları ve dijital okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu, çeşitli değişkenlere göre farklılaştığı, boş zaman tutumunun dijital okuryazarlık düzeyinin yordayıcısı olduğu anlaşılmıştır.