7th International Academic Sports Studıes Congress, Trabzon, Türkiye, 07 Ekim 2023, cilt.1, ss.271-272
Giriş ve Amaç: Bu araştırmanın amacı, akademik erteleme ölçeğini spor bilimleri fakültesi öğrencilerinde Türkçeye uyarlamak, geçerlik ve güvenirlik analiz sonuçlarını raporlamaktır.
Yöntem: Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmaya üniversitelerin spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören 241 erkek 155 kadın olmak üzere toplam 396 üniversite öğrencisi katılmıştır. Ölçek 15 madde ve 3 alt boyuttan (Çalışmadan Kopma, Kötü Zaman Yönetimi, Temel Erteleme) oluşmaktadır ve 5’li likert tipindedir. Ölçeğin yapı geçerliğinin test edilmesinde Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), iç tutarlığın belirlenmesi için ise Cronbach Alfa güvenirlik analizi ve test tekrar test yöntemi uygulanmıştır.
Bulgular: Doğrulayıcı faktör analiz sonuçlarında uyum iyiliği indeks değerleri, x2/sd(x2=347,457, sd=86)=4,04, RMSEA=0,78, CFI=0,84, NFI=0,90, NNFI=0,91, IFI=0,92 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık kat sayılarının ise, 0,70 ile 0,83 arasında değiştiği belirlenmiştir.
Sonuçlar: Sonuç olarak, “Akademik Erteleme Ölçeği” Türkçe versiyonunun spor bilimleri fakültesi öğrencileri için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Akademik Erteleme, Ölçek, Uyarlama
ABSTRACT
Introduction and Purpose: The purpose of this research is to adapt the academic procrastination scale into Turkish for students of the faculty of sports sciences and to report the results of validity and reliability analysis.
Materials and Methods: A total of 396 university students, 241 men and 155 women, studying at sports science faculties of universities, participated in this research, which was carried out in a survey model. The scale consists of 15 items and 3 subscales (Disengagement from Study, Poor Time Management, Basic Procrastination) and is a 5-point Likert type. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to test the construct validity of the scale, and Cronbach Alpha reliability analysis and test-retest method were applied to determine internal consistency.
Findings: In the confirmatory factor analysis results, goodness-of-fit index values were, x2/sd(x2=347,457, sd=86)=4,04, RMSEA=0,78, CFI=0,84, NFI=0,90, NNFI=0,91, IFI=0,92. It was determined that the internal consistency coefficients of the scale varied between 0.70 and 0.83.
Results: As a result, it can be said that the Turkish version of the "Academic Procrastination Scale" is a valid and reliable measurement tool for students of the faculty of sports sciences.
Keywords: Academic Procrastination, Scale, Adaptation