Pedagojik formasyon programına kayıtlı kursiyerlerde akademik başarının yordayıcısı olarak ders çalışma yaklaşımları


Creative Commons License

Bahar H. H., Kayalar F., Polat R.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.56, ss.441-455, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Araştırmanın amacı pedagojik formasyon programına kayıtlı olan kursiyerlerin Derin Yaklaşım (DY) ve Yüzeysel Yaklaşım (YY) puanları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını, DY ve YY puanlarının cinsiyete göre değişip değişmediğini ve ders çalışma yaklaşımı puanlarının akademik başarı puanlarını yordayıp yordamadığını tespit etmektir. Veriler Türkiye’nin doğusunda bulunan bir üniversitede açılan pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına katılan kursiyerlerden elde edilmiştir. Çalışma kapsamında 72 erkek, 115 kadın olmak üzere toplam 187 kursiyer bulunmaktadır. Kursiyerlerin ders çalışma yaklaşımlarını tespit etmek için Biggs, Kember ve Leung tarafından geliştirilen, Yılmaz ve Orhan tarafından Türkçeye uyarlanan Ders Çalışma Yaklaşımları Ölçeği kullanılmıştır. Toplam 20 sorudan oluşan ölçekte onar sorudan oluşan DY ve YY olmak üzere iki alt ölçek ve her alt ölçeğe ait beşer sorudan oluşan ikişer alt boyut bulunmaktadır. Kursiyerlerin DY puanları ile YY puanları arasında DY puanları leyhine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Çoklu doğrusal regersyon anlaizi sonuçları DY ve YY puanlarının akademik başarının anlamlı yordayıcıları olduğu (R: .365, R2 : .133; βDY: .276; βYY: -.160, p < .001), DY’nin akademik başarıyı pozitif, YY’nin ise negatif yönde yordadığı, akademik başarıda gözlenen değişkenliğin % 13,3’ünün öğrenme yaklaşımları ile açıklanabileceği tespit edilmiştir.

 The purpose of the study is to determine whether there is significant difference between the scores of Deep Approach and Surface Approach, and whether the study process approaches are meaningful predictors of the academic achievement for the trainees that are enrolled in the pedagogical formation program in terms of gender. We obtained the data from the trainees participating in a pedagogical formation training certificate program held in a university in the east of Turkey. We included a total of 187 trainees (72 males and 115 females) in the scope of the study. The Study Process Questionnaire developed by Biggs and adapted to Turkish by Yılmaz and Orhan was used to determine the course work approaches of the participants. There are two subscales, Deep Approach (DA) and Surface Approach (SA), consisting of a total of 20 items and two subscales consisting of five items per each subscale. Multiple linear regression analysis technique was used to answer the research question. The results of the analysis showed that the academic achievement of DA and SA were significant predictors of academic achievement (R: .365, R2: .133; βDA: .276; βSA: -.160, p < it is determined that 13.3% of the variance observed in academic achievement can be explained by learning approaches