Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.56, ss.441-455, 2020 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı pedagojik formasyon programına kayıtlı
olan kursiyerlerin Derin Yaklaşım (DY) ve Yüzeysel Yaklaşım (YY) puanları
arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını, DY ve YY puanlarının cinsiyete
göre değişip değişmediğini ve ders çalışma yaklaşımı puanlarının akademik
başarı puanlarını yordayıp yordamadığını tespit etmektir. Veriler Türkiye’nin
doğusunda bulunan bir üniversitede açılan pedagojik formasyon eğitimi sertifika
programına katılan kursiyerlerden elde edilmiştir. Çalışma kapsamında 72 erkek,
115 kadın olmak üzere toplam 187 kursiyer bulunmaktadır. Kursiyerlerin ders
çalışma yaklaşımlarını tespit etmek için Biggs, Kember ve Leung tarafından
geliştirilen, Yılmaz ve Orhan tarafından Türkçeye uyarlanan Ders Çalışma
Yaklaşımları Ölçeği kullanılmıştır. Toplam 20 sorudan oluşan ölçekte onar
sorudan oluşan DY ve YY olmak üzere iki alt ölçek ve her alt ölçeğe ait beşer
sorudan oluşan ikişer alt boyut bulunmaktadır. Kursiyerlerin DY puanları ile YY
puanları arasında DY puanları leyhine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Çoklu doğrusal regersyon anlaizi sonuçları DY ve YY puanlarının akademik
başarının anlamlı yordayıcıları olduğu (R: .365, R2 : .133; βDY: .276; βYY:
-.160, p < .001), DY’nin akademik başarıyı pozitif, YY’nin ise negatif yönde
yordadığı, akademik başarıda gözlenen değişkenliğin % 13,3’ünün öğrenme
yaklaşımları ile açıklanabileceği tespit edilmiştir.
The purpose of the study is to determine
whether there is significant difference between the scores
of Deep Approach and Surface Approach, and whether
the study process approaches are meaningful predictors
of the academic achievement for the trainees that are
enrolled in the pedagogical formation program in terms
of gender. We obtained the data from the trainees
participating in a pedagogical formation training
certificate program held in a university in the east of
Turkey. We included a total of 187 trainees (72 males
and 115 females) in the scope of the study. The Study
Process Questionnaire developed by Biggs and adapted to
Turkish by Yılmaz and Orhan was used to determine the
course work approaches of the participants. There are two
subscales, Deep Approach (DA) and Surface Approach
(SA), consisting of a total of 20 items and two subscales
consisting of five items per each subscale. Multiple linear
regression analysis technique was used to answer the
research question. The results of the analysis showed that
the academic achievement of DA and SA were
significant predictors of academic achievement (R: .365,
R2: .133; βDA: .276; βSA: -.160, p < it is determined that
13.3% of the variance observed in academic achievement
can be explained by learning approaches