YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE PAZARLAMA


Creative Commons License

Zengin B. (Editör), Taş M. (Editör)

Paradigma Yayınları, Çanakkale, 2022

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Paradigma Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bugün dünyada ekonomik, sosyal, kültürel ve daha pek çok etkileri olan turizm olgusu, özellikle 20. Yüzyılın ortalarından itibaren tüm dünya ülkelerinin dikkatlerini çekmeye başlamış ve pek çok ülke ekonomik gelişiminde, turizmin iktisadi getirilerinden yararlanmış, çoğu azgelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler de ekonomik anlamda kalkınmak için turizmi bir çıkış yolu olarak görmeye başlamışlardır. Turizm faaliyetlerinin hızlı gelişmesinde; çalışma sürelerinin azalması, ücretli izin uygulamalarının yasal zemine oturtulması, sanayi devrimiyle birlikte harcanılabilir gelirlerinin artması, teknoloji alanında ve ulaştırma sistem ile araçlarındaki gelişmelerin çok uzak mesafeleri ulaşılabilir kılması gibi sebeplerin yanında, yıl boyunca çalışan insanların tatil ve dinlenmeye olan ihtiyaçlarının artması, yeni yerler görme, değişik kültürleri tanıma isteği gibi nedenler de oldukça etkili olmuştur. Dünyada her yıl ortalama 1,5 milyar insan uluslararası seyahatlere katılmakta ve yaklaşık 1,45 trilyon dolar harca-maktadırlar. Bu seyahatlere katılan insanların gittikleri ülkelerde konaklama, yemeiçme, eğlence, gezi, alışveriş vb. ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik yatırımlar da hızla artmış ve artmaya da devam etmektedir. Turistlerin arzu ve isteklerine cevap verebilecek alt ve üstyapı tesisleri, ülkelerin turizm açısından sahip oldukları tabii, tarihi ve kültürel değerleri, bir ülkeye yönelik turistik talebi doğrudan etkilemektedir. Bu bağlamda turistlerin seyahatleri boyunca en önemli gereksinimlerinden biri olan beslenme ihtiyaçlarını karşılamak üzere hizmet veren işletmelerin önemi de yadsınamaz. Yiyecek içecek işletmeleri çok değişik kriter ve şartlarda çok çeşitli yeme-içme alışkanlıkları olan insanlara hizmet vermektedirler. viii Bu işletmeler mevcut yapıları, teknik donanımları, müşterilere sundukları konfor ve ambianslarıyla maddi açıdan, sosyal değerleri ve hizmet kalitesi yanında kalifiye elemanları ile kişilerin beslenme ihtiyaçlarını karşılayan ekonomik, sosyal ve disipline edilmiş işletmelerdir. Günümüzün yiyecek içecek işletmeleri yeri ve zamanı geldiğinde her türlü banket ve ziyafet benzeri faaliyetler için sosyal bir merkez olarak da kullanılabilmelidir. Böylece bu işletmeler, insanları ortak bir amaç için bir araya getirmeye, onları kaynaştırmaya yardımcı bir araç olabilmektedirler. Yani bu işletmeler yalnızca insanların açlık ya da susuzluklarını giderdikleri bir yer olarak değil, aynı zamanda insanların ruhsal açıdan yenilenmelerinin de gerçekleştirebildiği bir motivasyon kaynağı olarak kabul edilmeli ve görülmelidir. Yukarıda da belirtildiği gibi çok önemli işlevleri olan yiyecek içecek diğer adıyla gastronomi işletmelerinin pazarlanması günümüz turizm işletmeleri ve turistler açısından büyük önem arz etmektedir. Bu işletmelerin pazarlanmasında kullanılan pazarlama teknik ve uygulamaları, diğer işletmelere göre çok daha hassasiyet ve değişkenlik göstermektedir. Bu bağlamda turistik işletme ve pazarlamacılar yiyecek içecek işletmelerine yönelik çok çeşitli pazarlama uygulamalarından en uygun olan kombinasyonu oluşturup uygulamak suretiyle başarılı olabileceklerinin farkında olmaları gerekir ki işletmeleri de başarılı olabilsin. Bu kapsamda hazırladığımız “Yiyecek İçecek İşletmelerinin Pazarlanması” adlı kitap çalışmamız 12 bölümden oluşmakta ve neredeyse tüm yönleriyle yiyecek içecek işletmelerinin pazarlamasına yönelik konuları içermektedir. Gerek akademik camia gerek öğrenciler ve gerekse sektör çalışanları açısından son derece açıklayıcı ve doyurucu bir üslupla hazırlanan bu çalışmanın oluşmasında editör, yazar ve yayınevi çalışanları olmak üzere tüm emeği geçenlere teşekkür eder, başarılar dilerim.