Paradigma Yayınları, Çanakkale, 2022
Bugün dünyada ekonomik, sosyal, kültürel ve daha pek çok
etkileri olan turizm olgusu, özellikle 20. Yüzyılın ortalarından itibaren
tüm dünya ülkelerinin dikkatlerini çekmeye başlamış ve pek çok ülke
ekonomik gelişiminde, turizmin iktisadi getirilerinden yararlanmış,
çoğu azgelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler de ekonomik anlamda
kalkınmak için turizmi bir çıkış yolu olarak görmeye başlamışlardır.
Turizm faaliyetlerinin hızlı gelişmesinde; çalışma sürelerinin azalması,
ücretli izin uygulamalarının yasal zemine oturtulması, sanayi devrimiyle birlikte harcanılabilir gelirlerinin artması, teknoloji alanında ve
ulaştırma sistem ile araçlarındaki gelişmelerin çok uzak mesafeleri
ulaşılabilir kılması gibi sebeplerin yanında, yıl boyunca çalışan insanların tatil ve dinlenmeye olan ihtiyaçlarının artması, yeni yerler
görme, değişik kültürleri tanıma isteği gibi nedenler de oldukça etkili
olmuştur.
Dünyada her yıl ortalama 1,5 milyar insan uluslararası seyahatlere katılmakta ve yaklaşık 1,45 trilyon dolar harca-maktadırlar. Bu
seyahatlere katılan insanların gittikleri ülkelerde konaklama, yemeiçme, eğlence, gezi, alışveriş vb. ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik
yatırımlar da hızla artmış ve artmaya da devam etmektedir. Turistlerin arzu ve isteklerine cevap verebilecek alt ve üstyapı tesisleri, ülkelerin turizm açısından sahip oldukları tabii, tarihi ve kültürel değerleri,
bir ülkeye yönelik turistik talebi doğrudan etkilemektedir. Bu
bağlamda turistlerin seyahatleri boyunca en önemli gereksinimlerinden biri olan beslenme ihtiyaçlarını karşılamak üzere hizmet
veren işletmelerin önemi de yadsınamaz.
Yiyecek içecek işletmeleri çok değişik kriter ve şartlarda çok
çeşitli yeme-içme alışkanlıkları olan insanlara hizmet vermektedirler.
viii
Bu işletmeler mevcut yapıları, teknik donanımları, müşterilere
sundukları konfor ve ambianslarıyla maddi açıdan, sosyal değerleri ve
hizmet kalitesi yanında kalifiye elemanları ile kişilerin beslenme
ihtiyaçlarını karşılayan ekonomik, sosyal ve disipline edilmiş
işletmelerdir. Günümüzün yiyecek içecek işletmeleri yeri ve zamanı
geldiğinde her türlü banket ve ziyafet benzeri faaliyetler için sosyal bir
merkez olarak da kullanılabilmelidir. Böylece bu işletmeler, insanları
ortak bir amaç için bir araya getirmeye, onları kaynaştırmaya yardımcı
bir araç olabilmektedirler. Yani bu işletmeler yalnızca insanların açlık
ya da susuzluklarını giderdikleri bir yer olarak değil, aynı zamanda
insanların ruhsal açıdan yenilenmelerinin de gerçekleştirebildiği bir
motivasyon kaynağı olarak kabul edilmeli ve görülmelidir.
Yukarıda da belirtildiği gibi çok önemli işlevleri olan yiyecek
içecek diğer adıyla gastronomi işletmelerinin pazarlanması günümüz
turizm işletmeleri ve turistler açısından büyük önem arz etmektedir.
Bu işletmelerin pazarlanmasında kullanılan pazarlama teknik ve uygulamaları, diğer işletmelere göre çok daha hassasiyet ve değişkenlik
göstermektedir. Bu bağlamda turistik işletme ve pazarlamacılar
yiyecek içecek işletmelerine yönelik çok çeşitli pazarlama uygulamalarından en uygun olan kombinasyonu oluşturup uygulamak suretiyle
başarılı olabileceklerinin farkında olmaları gerekir ki işletmeleri de
başarılı olabilsin. Bu kapsamda hazırladığımız “Yiyecek İçecek İşletmelerinin Pazarlanması” adlı kitap çalışmamız 12 bölümden oluşmakta
ve neredeyse tüm yönleriyle yiyecek içecek işletmelerinin pazarlamasına yönelik konuları içermektedir. Gerek akademik camia gerek
öğrenciler ve gerekse sektör çalışanları açısından son derece açıklayıcı
ve doyurucu bir üslupla hazırlanan bu çalışmanın oluşmasında editör,
yazar ve yayınevi çalışanları olmak üzere tüm emeği geçenlere
teşekkür eder, başarılar dilerim.