Journal of Strategic Research in Social Science, vol.4, no.3, pp.35-54, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmanın amacı, izlenmekte olan dizilerin ortaokul düzeyindeki çocuklar
üzerindeki olumlu olumsuz yönlerini çocukların kendilerini ifade etme araçlarından
biri olan resimler üzerinden analiz etmektir. Çalışma ülkemizin doğusunda bulunan
orta ölçekli bir şehirde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu 2015/2016
Eğitim Öğretim yılında ortaokulun 5. (35), 6. (35), ve 7. (39) Sınıflarına devam eden
10, 11, 12, 13 ve 14 yaşlarında (48 kız, 61 erkek) toplam 109 öğrenci
oluşturmaktadır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden döküman analizi yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir.
Verilerin analizleri SPSS 22 programında 0,5 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.
Cinsiyet değişkenine göre olumlu ve olumsuz kazanım puanları ölçmek için İlişkisiz
(Bağımsız) Örneklem T-Testi, baba öğrenim, anne öğrenim ve öğrencilerin
sınıflarına göre olumlu ve olumsuz kazanım puanlarını ölçmek için ise İlişkisiz
Örneklemler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) testi
kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre, kız öğrencilerin olumlu kazanım puan ortalamaları
erkek öğrencilere göre anlamlı olarak yüksek, olumsuz kazanım puanları ise erkek
öğrencilere göre anlamlı olarak düşüktür. Anne baba eğitim durumuna ve
öğrencilerin sınıf düzeylerine göre öğrencilerin olumlu ve olumsuz kazanım
puanlarında anlamlı ölçüde farkın olmadığı bulgularına ulaşılmıştır.
Araştırma bulgularına bağlı olarak erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre olumsuz
örnek içeren dizileri daha çok izledikleri sonucu çıkarılabilir. Bu sonuç erkek ve kız
öğrencilerin cinsiyet özellikleri düşünüldüğünde beklenen bir sonuçtur.
Öğrencilerin ortalama olumlu kazanım puanları orta iyi arası derecelendirilebilir.
Olumsuz kazanım ortalama puanları ise erkeklerde orta, kız öğrencilerde düşüktür.