İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.1, ss.578-602, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin özgürlük değerine
ilişkin tutumlarını belirlemektir. Araştırmada karma yöntem
tasarımlarından, açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Bu desende
araştırma nicel ile başlayıp, nitel ile devam eder. Araştırmanın
çalışma grubu, nicel ve nitel süreçler için ayrı ayrı belirlenmiştir.
Araştırma evreni, 2019-2020 öğretim yılında Malatya il
merkezindeki ilkokul ve ortaokullarda sosyal bilgiler dersinin
okutulduğu sınıflardır. Araştırmanın örneklemini ise, bu evrenden
basit seçkisiz örnekleme yolu ile belirlenen 1249 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri, amaçlı örnekleme
yöntemlerinden olan maksimum çeşitlilik örneklem türü ile elde
edilmiştir. Bu kapsamda toplam 24 öğrenci araştırmaya
katılmıştır. Araştırmanın nicel verileri Sosyal Bilgiler ile İnsan
Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Dersi Değerlerine İlişkin Tutum
Ölçeği, nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmıştır. Görüşme formunda öğrencilere; “Özgürlük sizin için
neyi ifade ediyor?” sorusu yöneltilmiştir. Nicel veriler betimsel ve
çıkarımsal istatistiki yöntemler, nitel veriler ise içerik analizi
yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre,
ilköğretim öğrencilerinin özgürlük değerine ilişkin tutumları
yüksek derecede olumlu olup; sınıf, başarı durumu, kardeş sayısı,
kitap okuma alışkanlığı ve okulun bulunduğu muhitin
sosyoekonomik düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık
göstermektedir.