Okuma Güçlüğünü Gidermede “Orton-Gillingham Yöntemi”


Altunbaş Yavuz S.

International Journal of Social and Humanities Sciences Research, cilt.10, sa.102, ss.3507-3525, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Okuma güçlüğü, dil ve iletişim yetenekleri açısından kritik bir öneme sahip olan okuma becerisini olumsuz yönde etkileyebilen bir

durumdur. Bu güçlük, bireylerin metinleri anlama becerisini engelleyebilir ve eğitimde önemli bir engel oluşturabilir. Bu durum,

okuma güçlüğü yaşayan bireyler için etkili öğretim yaklaşımlarının araştırılması ve geliştirilmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.

Orton-Gillingham yöntemi, özellikle okuma güçlüğü çeken bireylere yönelik katkı sağlayan bir öğretim yaklaşımı olarak dikkat

çekmektedir. Bu bağlamda yapılan araştırma, Orton-Gillingham yaklaşımına dayalı okuma öğretiminin, okuma güçlüğü yaşayan

öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Çalışma nitel araştırma

deseninin eylem araştırması modeliyle tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun oluşturulmasında, nitel araştırmanın amaçlı

örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, okuma güçlüğü yaşayan beş öğrenci ile

yürütülmüştür. Araştırma kapsamında çalışma grubuna dahil edilen öğrencilerin, Orton-Gillingham okuma programı uygulama

öncesinde ve sonrasında akıcı okuma ve okuduğunu anlama beceri düzeyleri belirlenmiştir. Öğrencilerin akıcı okuma ve

okuduğunu anlama düzeyini tespit etmede “Yanlış Analizi Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin toplanması, analizi ve uygulama

sırasında video kamera, ses kaydı ve bilgisayar gibi teknolojik araçlardan faydalanılmıştır. Çalışma grubundaki öğrenciler

hakkında bilgi edinebilmek amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” ile okul müdürü, sınıf öğretmeni, rehber öğretmen ve öğrenci

ailelerinden öğrenciler hakkında bilgiler toplanılmıştır. Orton-Gillingham yaklaşımına dayalı olarak planlanan uygulama süreci 12

hafta sürmüş, toplamda 216 ders saati çalışılmıştır. Çalışma her öğrenci için bireysel olarak uygulanmış ve aynı zamanda

uygulama boyunca iki kez de küçük grup çalışması yapılmış ve etkinlikler buna göre hazırlanmıştır. Çalışma sonucunda Orton-

Gillingham yaklaşımına dayalı okuma öğretiminin okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama

becerileri üzerinde olumlu yönde etkili olduğu görülmüştür

Reading difficulty is a condition that can adversely affect the crucial skill of reading, essential for language and communication

abilities. It can impede individuals' comprehension of texts, posing a significant barrier to education. Consequently, there's a

necessity to explore and develop effective teaching approaches for individuals experiencing reading difficulties. The Orton-

Gillingham method stands out as an instructional approach that contributes particularly to individuals facing reading challenges.

Within this context, the research aimed to examine the impact of Orton-Gillingham-based reading instruction on the fluent reading

and comprehension skills of students experiencing reading difficulties. The study was designed using the qualitative research

pattern of the action research model. Criterion sampling, a purposive sampling method in qualitative research, was utilized in

forming the study group. The research was conducted with five students experiencing reading difficulties. The fluent reading and

comprehension levels of the students included in the study group were determined before and after the implementation of the

Orton-Gillingham reading program. The 'Error Analysis Inventory' was used to assess the students' fluent reading and

comprehension levels. Technological tools such as video cameras, audio recordings, and computers were employed in the data

collection, analysis, and implementation phases. To gather information about the students in the study group, the 'Personal

Information Form' was used, and information was collected from the school principal, class teacher, guidance counselor, and

student families. The application process, based on the Orton-Gillingham approach, lasted for 12 weeks, totaling 216 instructional

hours. The study was individually tailored for each student, incorporating two small-group sessions during the implementation, and

activities were prepared accordingly. As a result of the study, it was observed that Orton-Gillingham-based reading instruction had

a positive impact on the fluent reading and comprehension skills of students experiencing reading difficulties.