Farklı lisans programına kayıtlı olan öğrencilerin akademik başarı durumlarının karşılaştırılması


Creative Commons License

Bahar H. H.

Hoca Ahmet Yesevi 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Erzurum, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2019, cilt.1, ss.94-99

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.94-99
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Akademik başarı eğitim amaçlarının ne ölçüde gerçekleştiğinin bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. Hedeflenen öğrenmelerin gerçekleşme düzeyinin göstergesi olarak görülebilir. Araştırmanın amacı lisans öğrencilerin akademik başarısının kayıtlı olduğu lisans programına ve üniversiteye girişte esas alınan puan türüne göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Akademik başarının göstergesi olarak öğrencinin Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) esas alınmıştır. Veriler Eğitim Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ile İlahiyat Fakültesi lisans programlarına kayıtlı olan 972 öğrenciden elde edilmiştir. Öğrencilerin kayıtlı olduğu lisans programlarından dördü sayısal (SAY), beşi sözel (SÖZ), beşi eşit ağırlıklı (EA) puan türü ile öğrenci alırken, bir program da özel yetenek (ÖY) sınavı ile öğrenci almaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin dörtlük not sistemi üzerinden GANO’su 2.60’tır. Yapılan analizler, lisans öğrencilerinin kayıtlı olduğu programa göre GANO’ları arasındaki farkın anlamlı olduğunu göstermiştir. Altı lisans programına kayıtlı olan öğrencilerin ortalaması bu genel ortalamadan düşük, dokuzunda ise ortalamadan daha yüksektir. Başarı puan ortalaması en yüksek olan öğrencilerin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Türkçe Öğretmenliği ve Sosyal Hizmet lisans programlarında olduğu, GANO’su en düşük olan öğrencilerin ise İnşaat Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile İktisat programına kayıtlı olduğu tespit edilmiştir. Lisans öğrencilerinin üniversiteye giriş puan türüne göre GANO’ları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Anlamlı farklılığın Sayısal (SAY) puan ile öğrenci alan programlarla Sözel (SÖZ), Eşit Ağırlıklı (EA) ve Özel Yetenek Sınavıyla (ÖY) öğrenci alan gruplar arasındaki farktan kaynaklandığı anlaşılmıştır. SAY puan türü ile öğrenci alan programlarda GANO’nun diğerlerine göre daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Bilişsel giriş davranışları (BGD) öğrencinin yeni bir öğrenme ünitesini öğrenebilmesi için daha önceden kazanmış olması gereken davranışlar olarak tanımlanmaktadır. Ön öğrenme gerektiren içeriğin, SAY puan türü ile öğrenci alan programlarda daha yoğun olduğu söylenebilir. SAY puan türü ile öğrenci alan programlarda öğrenci başarı notunun düşük olma sebeplerinden birisinin, bu tür programlara kayıtlı olan öğrencilerin ön öğrenme eksiklikleri ile bağlantılı olduğu düşünülmektedir

Academic achievement can be considered as an indicator of the extent to which the educational objectives have been achieved. It can be seen as an indicator of the level of realization of targeted learning. The aim of the study is to determine whether the academic achievement of undergraduate students shows a significant difference according to the undergraduate program in which they are registered and the type of points based on the entrance to the university. The student's overall weighted Grade Point Average (GPA) was used as an indicator of academic achievement. Data were obtained from 972 students enrolled in the undergraduate programs of the Faculty of Education, the Faculty of Arts and Sciences, the Faculty of Economics and Administrative Sciences and the Faculty of Theology. While four of the undergraduate programs accept students with numerical, five verbal, five with both numerical and verbal equal weighted score type, one program accepts students with special ability exam. The grade point average of the students who participated in the study was 2.60 over the quaternary grading system. Analyzes showed that the difference between academic achievement scores was significant according to the program in which undergraduate students were registered. This average is higher in nine undergraduate programs and lower in six undergraduate programs. It was found that the students with the highest average achievement score were in Guidance and Psychological Counseling, Turkish Language Teaching and Social Work undergraduate programs, and the students with the lowest average achievement score were enrolled in Civil Engineering, Electrical-Electronics Engineering and Economics program. There was a significant difference between the academic achievement scores of undergraduate students according to the type of university entrance points. The source of the significant difference is the difference between student achievement in programs that accept students with numerical points and the achievement of students enrolled in other programs. It was found that academic success was lower in programs that received students with numerical score type than the others. Cognitive input behaviors are defined as behaviors that the student must have acquired before they can learn a new learning unit. It can be said that the content that requires prelearning is more intense in programs that take students with numerical score type. One of the reasons why student achievement score is low in programs that take students with numerical score type may be pre-learning deficies