Hoca Ahmet Yesevi 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Erzurum, Türkiye, 6 - 08 Aralık 2019, cilt.1, ss.94-99
Akademik başarı eğitim amaçlarının ne ölçüde gerçekleştiğinin bir göstergesi olarak
değerlendirilebilir. Hedeflenen öğrenmelerin gerçekleşme düzeyinin göstergesi olarak görülebilir.
Araştırmanın amacı lisans öğrencilerin akademik başarısının kayıtlı olduğu lisans programına ve
üniversiteye girişte esas alınan puan türüne göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini
belirlemektir. Akademik başarının göstergesi olarak öğrencinin Genel Ağırlıklı Not Ortalaması
(GANO) esas alınmıştır. Veriler Eğitim Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi ile İlahiyat Fakültesi lisans programlarına kayıtlı olan 972 öğrenciden elde edilmiştir.
Öğrencilerin kayıtlı olduğu lisans programlarından dördü sayısal (SAY), beşi sözel (SÖZ), beşi eşit
ağırlıklı (EA) puan türü ile öğrenci alırken, bir program da özel yetenek (ÖY) sınavı ile öğrenci
almaktadır. Çalışmaya katılan öğrencilerin dörtlük not sistemi üzerinden GANO’su 2.60’tır. Yapılan
analizler, lisans öğrencilerinin kayıtlı olduğu programa göre GANO’ları arasındaki farkın anlamlı
olduğunu göstermiştir. Altı lisans programına kayıtlı olan öğrencilerin ortalaması bu genel ortalamadan
düşük, dokuzunda ise ortalamadan daha yüksektir. Başarı puan ortalaması en yüksek olan öğrencilerin
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Türkçe Öğretmenliği ve Sosyal Hizmet lisans programlarında
olduğu, GANO’su en düşük olan öğrencilerin ise İnşaat Mühendisliği, Elektrik-Elektronik
Mühendisliği ile İktisat programına kayıtlı olduğu tespit edilmiştir. Lisans öğrencilerinin üniversiteye
giriş puan türüne göre GANO’ları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Anlamlı farklılığın
Sayısal (SAY) puan ile öğrenci alan programlarla Sözel (SÖZ), Eşit Ağırlıklı (EA) ve Özel Yetenek
Sınavıyla (ÖY) öğrenci alan gruplar arasındaki farktan kaynaklandığı anlaşılmıştır. SAY puan türü ile
öğrenci alan programlarda GANO’nun diğerlerine göre daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Bilişsel
giriş davranışları (BGD) öğrencinin yeni bir öğrenme ünitesini öğrenebilmesi için daha önceden
kazanmış olması gereken davranışlar olarak tanımlanmaktadır. Ön öğrenme gerektiren içeriğin, SAY
puan türü ile öğrenci alan programlarda daha yoğun olduğu söylenebilir. SAY puan türü ile öğrenci
alan programlarda öğrenci başarı notunun düşük olma sebeplerinden birisinin, bu tür programlara
kayıtlı olan öğrencilerin ön öğrenme eksiklikleri ile bağlantılı olduğu düşünülmektedir