Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.701-718, 2022 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı Kazakistan ve Türkiye’de öğretmen
yetiştirme lisans programlarına kayıtlı olan ve bu çalışmaya katılmayı kabul
eden öğretmen adaylarının kültürel ve beşerî sermaye özelliklerini incelemek ve
karşılaştırmaktır. Öğretmen adaylarının kültürel ve beşerî sermaye özellikleri
kapsamında ebeveyn öğrenim durumu, kardeş sayısı, aile ikamet yeri, ders ve
ödevlerinde kullanabileceği bilgisayarının olup olmaması ve aile ekonomik
durumları ele alınmıştır. Veriler Kazakistan’dan 227, Türkiye’den 281 olmak
üzere toplam 508 gönüllü öğretmen adayından elde edilmiştir. Çalışma grubunun
temsil kabiliyetinin yetersiz olması sebebiyle, mevcut çalışmadan elde edilen sonuçlar
bu çalışma grubu ile sınırlıdır. Veri toplama aracı olarak anket formu
kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi için çapraz tablolar oluşturulmuş ve ki
kare analizleri yapılmıştır. Bu çalışmada, Kazakistan grubundaki öğretmen
adaylarının ebeveyn öğrenim seviyesi Türkiye grubundakilerden daha yüksek
bulunmuştur. Üç veya daha az kardeşi olanların oranı Türkiye grubunda, beş ve
altı kardeşi olanların oranı Kazakistan grubunda daha yüksektir. Kazakistan
grubunda ailesi kırsal yerleşim yerlerinde ikamet edenlerin oranı Türkiye
grubundan daha yüksek bulunmuştur. Türkiye grubunda ise kentsel yerleşim
yerlerinde ikamet edenlerin oranı daha yüksektir. Kazakistan grubundaki
öğrencilerin ders ve ödevleri için kullanabileceği bilgisayara sahip olma oranı
Türkiye grubundakilerden daha yüksek bulunmuştur. Kazakistan grubunda 52,
Türkiye grubunda 114 öğrencinin bilgisayar imkânı bulunmadığı tespit
edilmiştir. Bu çalışmaya katılan Kazakistan grubundaki öğrencilerin aile
ekonomik durumunun Türkiye grubundakilerden daha olumlu olduğu görülmüştür.
Elde edilen bulgulara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
AThe aim of the research is to examine and compare the cultural and human capital characteristics of teacher candidates enrolled in teacher training undergraduate programs in Kazakhstan and Turkey and who agreed to participate in this study. The aim of the research is to examine the cultural and human capital characteristics of teacher candidates and to compare them in the context of the country. Within the scope of cultural and human capital characteristics of teacher candidates, parental education status, number of siblings, family residence, whether they have a computer that they can use for lessons and homework, and family economic status are discussed. The data were obtained from a total of 508 volunteer teacher candidates, 227 from Kazakhstan and 281 from Turkey. The results obtained from the present study are limited to this study group due to the insufficient representativeness of the study group. Questionnaire form was used as data collection tool. To analyze the data, cross tables were created and chi-square analyzes were made. In this study, the parental education level of teacher candidates in the Kazakhstan group was found to be higher than those in the Turkey group. The rate of those with three or less siblings is higher in the Turkey group, and the rate of those with five or six siblings is higher in the Kazakhstan group. The rate of those whose families reside in rural areas is higher in the Kazakhstan group than in the Turkey group. The rate of those whose families reside in rural areas is higher in the Kazakhstan group than in the Turkey group. The rate of students in the Kazakhstan group having a computer that they can use for their lessons and homework was found to be higher than those in the Turkey group. It has been determined that 52 students in the Kazakhstan group and 114 students in the Turkey group do not have computer opportunities for their lessons and homework. It was observed that the family economic status of the students in the Kazakhstan group participating in this study was more positive than those in the Turkey group. Based on the findings, some suggestions were made.