Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , cilt.8, sa.3, ss.292-300, 2021 (Hakemli Dergi)
Öğrenme biçemi, öğrencilerin bilgiyi algılama ile ilgili, kalıcı nitelikli tercihleri olarak
tanımlanmaktadır. Öğrenme sırasında öğrencilerin gerçekleştirdiği bilişsel bilginin alınması, işlenmesi ve öğrenmeye yönlendirmesi bilişsel bilgi ile sağlanmaktadır. Bilişsel bilgi öğrencilerin neyi, nasıl öğrenebileceklerini kendileri için en uygun öğrenme stratejilerini seçip ona göre ilerlemelidirler. Bu nedenle öğrenme stratejileri hem öğrenmeyi kolaylaştırmakta hem de yeni öğrenilen davranışın kalıcı olmasını sağlamaktadır. Öğrenme biçemi ile ilgili birçok araştırmada, bedensel, işitsel, görsel faktörlerin kullandığı görülmüştür. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının öğrenme biçemlerini farklı değişkenler açısından belirlemektir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Şimşek (2002) tarafından geliştirilen “öğrenme biçemleri envanteri” kullanılmıştır. Kullanılan envanter bedensel, işitsel ve görsel türde üç öğrenme biçemini ölçmektedir. Her bir öğrenme biçemi ile ilgili 16 madde bulunmaktadır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2018-2019 öğretim yılının güz döneminde Doğu Anadolu Bölgesi’nde bir üniversitenin eğitim fakültesine bağlı son sınıf öğretmen adaylarından oluşan 307 kişilik (Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 27, Fen Bilgisi Öğretmenliği 28, Matematik Öğretmenliği 32, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi 32 ,
Resim Öğretmenliği 31, Türkçe Öğretmenliği 31, Okul Öncesi Öğretmenliği 31, Beden Eğitimi Öğretmenliği 30, Sınıf Öğretmenliği 33, Müzik Öğretmenliği 32) grup üzerinde yürütülmüştür. Ölçekten elde edilen verilerin istatistiksel analizi, bağımsız gruplar t testi ve one-way ANOVA kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet açısından bedensel öğrenme biçemi fen bilgisi öğretmen adayları ile sınıf öğretmeni adayları arasında fen bilgisi öğretmen adayları lehine istatiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Cinsiyet açısından işitsel öğrenme biçemi kadın
öğretmen adaylarının istatiksel olarak lehine anlamlı bir fark olduğunun tespit edilmiştir. Bölüm açısından işitsel öğrenme biçemi müzik öğretmen adayları ile fen bilgisi öğretmen adayları arasında müzik öğretmen adayları lehine istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunduğu tespit edilmiştir.