9. International Physical Education and Sports Education Congress, Antalya, Türkiye, 19 - 22 Ekim 2017, ss.33-34, (Özet Bildiri)
GİRİŞ ve AMAÇ: Spor sahalarında Fair play’e yönelik materyallere bakıldığında bireyin saygı davranışına vurgu yapıldığı görülmektedir. Fair play tanımlarında da saygı sıklıkla kullanılmaktadır. Fakat sportmenlik ve fair-play alanında yapılan çalışmalarda doğrudan sportmenlik ve saygı davranışları arasındaki ilişkiyi araştıran bir çalışmaya rastlanmamıştır. Dolayısıyla sportmenlik ile saygı arasındaki ilişki düzeyinin incelenmesinin ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın ana amacı; spor bilimleri alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
YÖNTEM: Araştırma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında spor bilimleri alanında öğrenimlerine devam eden 302 üniversite öğrencisi (97 kadın, 205 erkek) oluşturmuştur. Araştırmada Koç (2013) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Ölçeği (BEDSÖ)” ile Yazıcı & Yazıcı (2015) tarafından geliştirilen “Saygı Ölçeği” ve araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Ölçeklerin geçerliliği ve güvenirliği test edilmiştir. Öğrencilerin ölçeklerden aldığı puanlar normallik sınamasına uygun olarak bağımsız değişkenlere göre incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin sportmenlik değerleriyle saygı düzeyleri arasındaki ilişkiye (Pearson) bakılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22 ve LISREL 8.7 programları kullanılmıştır.
BULGULAR: Veriler doğrultusunda çalışmada kullanılan ölçeklerin üniversite öğrencileri için geçerli ve güvenilir ölçekler olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin sportmenlik davranışlarının ve saygı düzeylerinin cinsiyetlerine (kadınlar lehine) ve sınıf düzeylerine (1 ve 4. sınıflar lehine) göre bazı boyutlarda anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür (p<0.05). Ölçek puanları öğrencilerin üniversite takımlarında oynamalarına, aktif spor yapmalarına ve yaptıkları branş türlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür (p>0.05). Öğrencilerin sportmenlik davranışlarıyla saygı düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (r=.19, p<0.01).
SONUÇ: Sonuç olarak sportmenlik davranışı ile saygı arasındaki ilişki ortaya çıkmıştır. Üniversitede öğrencilerin saygı düzeylerini geliştirmeye yönelik etkinlikler uygulamanın öğrencilerin sportmenlik davranışlarını geliştirmede faydalı olacağı düşünülmektedir. Sportmenlik davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyan çalışmaların azlığı nedeni ile farklı gruplarda ve büyük ölçekli çalışmaların yapılması önerilmektedir.
INTRODUCTION and PURPOSE: When we look at materials for fair play in the sports fields, it is seen that the respect act of the individual is emphasized. Respect is also often used in fair play definitions. But in sportsmanship and fair-play works, there is no study that directly examines the relationship between sportsmanship and respect. Therefore, it is thought that the examination of the level of relationship between sportsmanship and respect is needed. The main purpose of this study is to examine relationship between sportsmanship behaviors and respect levels of university students in sport sciences.
METHOD: The research group consisted of 302 university students (97 female, 205 male) who continued their education in sport sciences in 2016-2017 academic year. “Physical Education Course Sportspersonship Behavior Scale” (PECSBS) developed by Koç (2013), “Respect Scale” developed by Yazıcı & Yazıcı (2015) and personal information form created by the researcher were used in the study. The validity and reliability of the scales were tested.
The scores obtained by the students from the scales were examined according to the independent variables according to the normality test. In addition, the relationship between sportsmanship values and respect levels for the students was examined (Pearson). SPSS 22 and LISREL 8.7 programs were used in the evaluation of the data.
RESULTS: It was found that the scales was valid and reliable and could be used for university students. Sportsmanship behaviors and respect levels significantly differed according to the gender of the students (in favor of the girls) and the grade (in favor of 1st and 4th grades). It was understood that the scale scores of the students are not significantly different according to playing in university teams, actively doing sports and the type of sports. It was found total sportsmanship behaviors are significantly related to total respect levels positively (r=.19, p<0.01).
CONCLUSION: As a result, the relationship between sportsmanship behaviors and respect emerged. It is believed that the implementation of activities aimed at improving the level of respect of students in university will be helpful in improving sportsmanship behaviors of students. It is suggested that different and large group studies should be carried out with the reason of the lack of studies that reveal the relation between sportsmanship behaviors and the level of respect.