Rusya Federasyonu Anayasası’nda 2020 Yılında “Federal Devlet” Başlığı Altında Yapılan Değişiklerden Hareketle Federal Yapının İncelenmesi


Creative Commons License

Gedik Ö., Serdaliyeva A.

Sakarya Hukuk Dergisi (SHD), cilt.10, sa.2, ss.783-818, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.56701/shd.1180359
  • Dergi Adı: Sakarya Hukuk Dergisi (SHD)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.783-818
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Çalışmamızda dikey kuvvetler ayrılığı çerçevesinde Rusya Federasyonu’nun devlet biçimi, Anayasa’da 2020 yılında “Federal Devlet” başlığı altında yapılan değişiklikler ve eklemelerden hareketle incelenmiştir. Anayasa’nın 65. maddesiyle 79. maddesi arasındaki maddelerde “Federal Yapı” düzenlenmiştir. Bu 15 maddenin 10’unda değişiklikler ve eklemeler yapılmıştır. Ayrıca bu başlık altında üç yeni madde eklenmiştir (67.1, 75.1 ve 79.1). Değişikliklerin bir kısmı federal unsurların yapısına ilişkindir. Bir kısmı da federal devlet ile federe unsurlar arasındaki yetki paylaşımına yöneliktir. Değişiklikler içerisinde en dikkat çekici hükümler sosyal devletin genişletilmesine ilişkin olanlardır. Bu değişikliklerle Rus vatandaşlarının sosyal haklarını korumak ve ülke genelinde eşit fırsatlar sağlamak amaçlanmaktadır. Bu amaca ulaşmada Anayasa Mahkemesi’nin ilgili hükümleri yorumlarken sağlayacağı katkıya dikkat çekmek gerekir. Ayrıca, kamu görevlilerinin uygunluk şartlarına ilişkin birtakım sınırlamalar getirilmiştir. Son değişiklikler Rusya Federasyonu’nun uluslararası hukuka açılımını daraltan değişikliklerdir. Bu değişikliklerle anayasanın uluslararası hukuk sistemine karşı bir kalkan olarak kullanmaya elverişli hale getirildiği ileri sürülebilir.
In our study, within the framework of the vertical separation of powers, the state form of the Russian Federation has been examined based on the changes and additions made in the constitution under the title “Federal State” in 2020. “Federal Structure” was regulated in articles between articles 65 and 79 of the Constitution. Changes and additions have been made in 10 of these 15 items. In addition, three new articles have been added under this heading (67.1, 75.1 and 79.1). Some of the changes concern the structure of federal elements. Some of them are directed towards the sharing of power between the federal state and federal elements. The most striking provisions among the changes are those regarding the expansion of the social state. These changes aim to protect the social rights of Russian citizens and to provide equal opportunities throughout the country. In achieving this goal, attention should be paid to the contribution of the Constitutional Court while interpreting the relevant provisions. In addition, some restrictions have been imposed on the eligibility requirements of public officials. Recent changes are alterations that restrict the Russian Federation's declination to international law. It can be argued that with these changes, the constitution has been made suitable for use as a shield against the international legal system.