Araştırmanın amacı farklı lisans programlarına kayıtlı olan öğrencilerin anne ve baba öğrenim
durumlarını incelemektir. Bu kapsamda lisans programlarına kayıtlı olan öğrencilerin anne ve
babalarının hangi düzeyde öğrenim gördükleri belirlenmiş, anne ve baba öğrenim düzeyi ile kayıtlı
olunan fakülte ve bölüm arasındaki bağlantı analiz edilmiştir. Veriler bir devlet üniversitesine bağlı üç
ayrı fakültenin altı farklı lisans programına kayıtlı 377 öğrenciden anket yoluyla elde edilmiştir. Annebaba öğrenim durumu ile kayıtlı olunan fakülte bilgisinin kategorik veriler içermesi sebebi ile araştırma
sorusunu cevaplamak için khi kare analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları, kayıtlı olunan fakülte ile anne
ve baba öğrenim durumu arasında anlamlı bağlantıların olduğunu göstermektedir. Annesi lise veya
daha fazla öğrenim gören öğrencilerin oranı Eğitim Fakültesinde beklenen değere yakın iken,
Mühendislik Fakültesinde beklenenden daha yüksek, İlahiyat Fakültesinde ise beklenen orandan daha
düşük bulunmuştur. Diğer taraftan, annesi ilkokul mezunu veya diplomasız olanların oranı Eğitim
Fakültesi öğrencilerinde beklenen orana yakın iken, Mühendislik Fakültesine kayıtlı olan öğrencilerde
beklenen orandan düşük, İlahiyat Fakültesine kayıtlı olan öğrencilerinde ise beklenen orandan
yüksektir. Baba öğrenim durumu ile kayıtlı olunan fakülte bağlantısına ilişkin bulguların da anne
öğrenim durumuna ilişkin bulgularla benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Anne ve baba öğrenim
durumu ile kayıtlı olunan lisans programı arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bağlantıların olduğu
tespit edilmiştir. Elektrik-elektronik Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği ve İlköğretim Matematik
Öğretmenliği lisans programlarına kayıtlı olan öğrencilerde annenin lise veya üniversite seviyesinde
bir diplomaya sahip olma oranı beklenenden yüksektir. Türkçe Öğretmenliği ile İlahiyat programında
ise beklenen orandan düşüktür. Diğer programlarda ise beklenen oranın biraz altında olduğu
gözlenmiştir. Baba öğrenim durumu ile kayıtlı olunan lisans programı arasında da anne öğrenim
durumuna benzer bir bağlantının olduğu tespit edilmiştir. Anne ve babası daha yüksek düzeyde eğitim
alan öğrencilerin sayısal içerikli lisans programlarını tercih etme oranının daha yüksek olduğu, diğer
taraftan anne ve babası daha düşük düzeyde eğitim alan öğrencilerin ise sosyal içerikli programlara
yöneliminin daha yüksek olduğu anlaşılmıştır.
The aim of the study is to examine the educational status of the parents of the students enrolled in
different undergraduate programs. In this context, the level of education of the parents of the students’
enrolled in undergraduate programs was determined; the relationship between the parents' education
level with the registered faculty type and department was analyzed. Data were obtained from 377
students enrolled in six different undergraduate programs of three different faculties of a state
university. Since the parent educational status and registered faculty information included categorical
data, chi-square analysis was performed to answer the research question. The results of the analysis
show that there is a meaningful relationship between the registered faculty and the parental education
level. The proportion of students whose mother had a high school or college diploma was found to be close to the expected value in the Faculty of Education. On the other hand, this ratio was found to be
higher than expected in the Faculty of Engineering and lower than expected in the Faculty of Theology.
In addition, the ratio of those whose mothers are primary school graduates or those who do not have a
diploma is found to be close to the expected ratio among the students of the Faculty of Education. This
ratio is lower than expected for students enrolled in the Faculty of Engineering and higher than the
expected rate for students enrolled in the Faculty of Theology. It was found that the findings related to
the father's educational status and the faculty connections registered was similar to the findings
regarding the mother's educational status. It has been found that there are statistically significant
connections between parental education level and registered undergraduate program. For the students
enrolled in Electrical-Electronics Engineering, Civil Engineering and Elementary Mathematics
Teacher Education programs, the rate of mother having a high school or university level diploma is
higher than expected ratio. This ratio is lower than expected for students enrolled in Turkish Language
Teaching and theology programs. In other programs, it was observed that it was slightly below the
expected rate. It was found that there is a similar relationship between father's education level and
registered undergraduate program. It is understood that the percentage of students whose parents are
educated at high school or university level is preferable to science and mathematics degree programs.
On the other hand, it was found out that the students whose parents had lower education level had
higher tendency towards social content programs.