Diyalektolog - Ulusal Hakemli Sosyal Arastirmalar Dergisi, cilt.10, sa.20, ss.227-244, 2019 (Hakemli Dergi)
Güncel sanat pratiklerinde teknoloji kullanımını etkileyen ve tetikleyen olgular ışığında,
sanatçı ve izleyici arasındaki bağlantıyı kuran sanat eserinin gelişim ve dönüşümü oldukça hızlı
olmuştur. Sanayi devrimiyle hızlanan teknolojik gelişmeler sanat yapıtının nasıl olması
gerektiği sorusunu ortaya çıkarmaktadır. Marcel Duchamp‟ın „Ready-Made‟leri ile tuvalin
dışına çıkan resim, Konstüriktif bir yapı kazanmış ve teknolojinin de gelişmesiyle devinim
halinde bir yapıya dönüşmüştür. Kinetik sanat ortaya çıktığında hareketin güzelliği ve her sanat
eserinin hareket etmesi mantığı gelişmiş ve Jean Tinguely bu bağlamda Meta-Mekanik dediği
işler yapmıştır. Her şeyin hareket ettiğini ve durağanlık kavramının olmadığını söyleyen sanatçı
değişkenliğin gerekliliğine inandığını belirtmiştir. Bir makine yapmak isteyen Tinguely‟nin yanı
sıra bir makine olmak isteyen Andy Warhol ise, daha çok üretebilmek için tüketim toplumunun
metalarından faydalanmış ve seri üretim fikrini geliştirerek fabrika dediği sanat atölyesini
kurmuştur. Teknolojiyi yeni bir sanat nesnesi olarak gören Tinguely, teknolojiyi seri sanat eseri
üretme aracı olarak gören Warhol ve ortak düşünceleri; Makine.
Anahtar Kelimeler: Tinguely, Warhol, Makine, Teknoloji, Meta-Mekanik