Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no.45, pp.347-362, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Due to the remarkable developments
in democracy, human rights, freedoms, production, and information communication
technologies in our age, people now have many alternatives in doing almost
every job and meeting their own needs throughout their life. Therefore, the
place of persuasion in human life, its importance, and usage areas are
increasing day by day. The aim of the study in this context is to reveal the importance Turkish
society attaches to the phenomenon of persuasion and the factors emphasized on
persuasion. When the findings obtained from the content analysis were examined,
Turkish society mostly adopted the method of “persuasion” among the methods of
changing/creating an attitude. They gave great importance to the “effective and
good speech” factor in terms of the characteristics of the person who convince
and the factors that facilitate the persuasion. They accepted the “receiver’s
structural and knowledge deficiencies” as the factor that makes persuasion
difficult. At the end of this study, some suggestions were provided to politicians,
researchers, and anyone or any institution interested in the studies on
persuasion in Turkish society in the future.
Keywords: Turkish culture, Proverbs,
Persuasion.
İçinde yaşadığımız çağda demokrasi,
insan hakları, özgürlükler, üretim ve bilgi iletişim teknolojilerinde yaşanan
baş döndürücü gelişmelere bağlı olarak insanlar artık yaşam boyu hemen hemen
her işini yapmada ve ihtiyaçlarını karşılamada çok fazla alternatifle
karşılaşmakta ve tercih yapma durumunda kalmaktadır. Bundan dolayı ikna
olgusunun insan hayatındaki yeri, önemi ve kullanıldığı alanlar gün geçtikçe
artmaktadır. Bu bağlamda ele alınan çalışmanın amacı, Türk toplumunun ikna
olgusuna verdiği önemi ve ikna ile ilgili vurgu yaptığı faktörleri ortaya
koymaktır. İçerik analizi yöntemiyle yapılan bu çalışmadan elde edilen bulgular
incelendiğinde; Türk toplumunun tutum değiştirme/oluşturma yöntemlerinden en
çok “ikna etme” yöntemini benimsediği, ikna edecek kişide olması gereken
özellikler ve iknayı kolaylaştıran faktörlerden en çok “etkili ve güzel
konuşma” faktörüne önem verdiği ve iknayı zorlaştıran faktörlerden ise en çok
“alıcının yapısal ve donanımsal eksiklikleri” faktörüne vurgu yaptığı
sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmanın sonunda bu sonuçlarla ilgili olarak
gelecekte Türk toplumu üzerine ikna çalışması yapacak olan politikacılara,
araştırmacılara, kısaca konuyla ilgilenen her kişiye veya kuruma bazı öneriler
getirilmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Türk kültürü, Atasözleri, İkna.