Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Atık Malzemelerin Öğrencilerin Tasarım ve Yaratıcılık Düzeyleri Açısından Oluşturduğu Farklar Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

Bakırhan A., Taşkesen O., Taşkesen S., Tanoğlu Ş.

International Journal of Research in Fine Arts Education, vol.3, no.1, pp.39-48, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Atık malzeler birçok alanda ekonomiye yeniden kazandırılmak amacıyla dönüştürülmektedir. Atık malzemelerin ekonomik olduğu kadar eğitici yönünün de olduğu farkedilmiştir. Eğitim amaçlı kullanıldığında yaratıcı düşünmeye ve tasarım becerisine katkısı araştırmanın konusudur. Bu araştırmanın amacı; farklı alanlarda kullanılan malzemelerin görsel sanatlar eğitiminin “Sanat-Kültür İlişkisi, Farklı Kültürler-Yöresel Kıyafetler” konulu çalışmasında kullanılmasının öğrencilerin ürünlerinde tasarım ve yaratıcılık açısından oluşturduğu farkı ortaya çıkarmaktır. Araştırma evrenini öğretim 2016- 2017 yılı bahar döneminde öğrenime devam eden ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma örneklemi ise bu evrenden küme örnekleme yöntemi ile seçilen, 22 kız (% 61,1), 12 erkek (% 33,3), olmak üzere toplam 34 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem grubunu oluşturan öğrencilerin yaşları 13-14 arasında değişmektedir. Araştırmada ürünlerin değerlendirilmesi için araştırmacılar tarafından geliştirilen Ürün Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Araştırma amacına uygun olarak deneysel yöntemin kullanıldığı, statik grup karşılaştırmalı desen araştırmasıdır. Deneysel yöntemin kullanıldığı araştırmada sınıf ve cinsiyete göre gruplar arasındaki son test farkını ölçmek için bağımsız örneklem t testi uygulanmıştır. Araştırmanın güvenirliği sağlamak için değerlendirmeciler arasındaki korelasyon test edilmiştir. Korelasyon testi için Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Bulgular: Deney Kontrol gruplarına göre tasarım ve yaratıcılık düzeyleri farkına ilişkin yapılan bağımsız örneklem t testi analizine göre ürünlerini farklı alanlarda kullanılan malzemelerle gerçekleştiren öğrencilerin kırtasiye malzemesi kullanan öğrencilere göre tasarım ve yaratıcılık puanları daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca yapılan analizde cinsiyet değişkenine göre tasarım puanlarında kızların lehine bir farkın mevcut olduğu, yaratıcılık puanlarında ise cinsiyete göre bir fark mevcut olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Mevcut bulgulara göre görsel sanatlar eğitiminde farklı malzemelerin kullanımının tasarım ve yaratıcılığı geliştirici bir etkisi olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.