International Journal of Research in Fine Arts Education, cilt.3, sa.1, ss.39-48, 2020 (Hakemli Dergi)
Atık malzeler birçok alanda ekonomiye yeniden kazandırılmak amacıyla
dönüştürülmektedir. Atık malzemelerin ekonomik olduğu kadar eğitici
yönünün de olduğu farkedilmiştir. Eğitim amaçlı kullanıldığında yaratıcı
düşünmeye ve tasarım becerisine katkısı araştırmanın konusudur. Bu
araştırmanın amacı; farklı alanlarda kullanılan malzemelerin görsel
sanatlar eğitiminin “Sanat-Kültür İlişkisi, Farklı Kültürler-Yöresel
Kıyafetler” konulu çalışmasında kullanılmasının öğrencilerin ürünlerinde
tasarım ve yaratıcılık açısından oluşturduğu farkı ortaya çıkarmaktır.
Araştırma evrenini öğretim 2016- 2017 yılı bahar döneminde öğrenime
devam eden ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma örneklemi ise
bu evrenden küme örnekleme yöntemi ile seçilen, 22 kız (% 61,1), 12
erkek (% 33,3), olmak üzere toplam 34 öğrenciden oluşmaktadır.
Örneklem grubunu oluşturan öğrencilerin yaşları 13-14 arasında
değişmektedir. Araştırmada ürünlerin değerlendirilmesi için
araştırmacılar tarafından geliştirilen Ürün Değerlendirme Formu
kullanılmıştır.
Araştırma amacına uygun olarak deneysel yöntemin kullanıldığı, statik
grup karşılaştırmalı desen araştırmasıdır. Deneysel yöntemin kullanıldığı
araştırmada sınıf ve cinsiyete göre gruplar arasındaki son test farkını
ölçmek için bağımsız örneklem t testi uygulanmıştır. Araştırmanın
güvenirliği sağlamak için değerlendirmeciler arasındaki korelasyon test
edilmiştir. Korelasyon testi için Pearson Korelasyon katsayısı
kullanılmıştır. Bulgular: Deney Kontrol gruplarına göre tasarım ve
yaratıcılık düzeyleri farkına ilişkin yapılan bağımsız örneklem t testi
analizine göre ürünlerini farklı alanlarda kullanılan malzemelerle
gerçekleştiren öğrencilerin kırtasiye malzemesi kullanan öğrencilere göre
tasarım ve yaratıcılık puanları daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca yapılan
analizde cinsiyet değişkenine göre tasarım puanlarında kızların lehine bir
farkın mevcut olduğu, yaratıcılık puanlarında ise cinsiyete göre bir fark
mevcut olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Mevcut bulgulara göre görsel sanatlar eğitiminde farklı malzemelerin
kullanımının tasarım ve yaratıcılığı geliştirici bir etkisi olabileceği
sonucuna ulaşılmıştır.