2th INTERNATIONAL CONGRESS ON ENGINEERING AND SCIENCES, İstanbul, Türkiye, 16 - 17 Aralık 2023, ss.779, (Özet Bildiri)
Dünya nüfusu özellikle son yıllarda hızla artarak insanların mobilite ihtiyacını
artırmış ve buna paralel olarak daha modern ve sürdürülebilir ulaşım çözümlerine olan
talepleri de artırmıştır. Karayolu üstyapısının maliyetini artıran ana etkenlerden biri de
kullanılan enerji miktarıdır. Bitümlü Sıcak Karışımın yol kaplamalarında kullanılması,
yüksek CO2 emisyonu ve enerji tüketimi nedeniyle çevre üzerinde olumsuz etkiye
sahiptir. Bu nedenle günümüzde Ilık Karışım Asfalt, çevresel ve ekonomik avantajlarından
dolayı büyük ilgi görmektedir. İşlenebilirliğin artırılması, emisyonların azaltılması, enerji
tüketiminin azaltılması, yaşlanmanın azaltılması, inşaat süresinin uzatılması ve çalışma
koşullarının iyileştirilmesi (zehirli gaz emisyonlarının azaltılması) bu avantajlar arasında
yer almaktadır. Bu çalışmada 50/70 penetrasyonlu saf bitüme, ağırlıkça değişen
eklenilmiştir. Modifiye bitümlerden farklı karıştırma
sıcaklıklarında, farklı karıştırma sürelerinde ve farklı karıştırma hızlarında olmak üzere
deney grubu numuneleri Taguchi Metodu L16 ortogonal dizisi kullanılarak
oluşturulmuştur. Ilık karışım asfaltın performansını ve stabilitesini artıracak tasarımın
yapılması amaçlanarak, optimum parametre ve seviyeler Taguchi optimizasyon metodu
ile bulunmuştur. Performans istatistikleri kullanılarak tahminler %95 güven seviyesinde
yapılmıştır. Çalışma sonucunda; Cecabase RT BIO10 katkısının, bitümün penetrasyon
değerini dolayısıyla işlenebilirliğini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Yumuşama noktası
değerini ise bir miktar düşürdüğü gözlemlenmiştir. Bu bağlamda, Cecabase RT BIO10
katkı maddesinin ılık asfalt karışımların karıştırma ve sıkıştırma sıcaklıklarını Bitümlü
Sıcak Karışımlara kıyasla azaltarak enerji tasarrufu sağlayacağı ve sahadaki uygulama
hatalarını azaltacağı sonucuna ulaşılmıştır.