Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinde Pandemi Sonrasi Psikolojik İyi Oluş İle Travma Sonrasi Gelişim Arasindaki İlişkinin İncelenmesi


Creative Commons License

Çakmak Yıldızhan Y., Mallı A. Y., Ekinci H. B.

5 th International Academic Sports Studıes Congress, Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2021, cilt.1, ss.524-525

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.524-525
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç: Bu çalışmanın amacı; spor eğitimi alan ve almayan üniversite öğrencilerinde pandemi sonrası psikolojik iyi oluş ve travma sonrası gelişim düzeyleri, pandemi sonrası psikolojik iyi oluş ve travma sonrası gelişim özelliklerinin demografik (cinsiyet, fakülte, yaşanılan yer, spor yapma durumu) değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve pandemi sonrası psikolojik iyi oluş ile travma sonrası gelişim özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Yöntem: İlişkisel araştırma yöntemi temel alınarak tasarlanan araştırma beden eğitimi ve spor okullarında ve farklı bölümlerde öğrenim gören 328 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek üzere kişisel bilgi formu ile birlikte “Travma Sonrası Gelişim Ölçeği (Posttraumatic Growth Inventory, TSGÖ)” ve. “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde dağılım özellikleri belirlenip parametrik testlerin uygunluğu gözden geçirilerek bağımsız iki grup karşılaştırılmalarında bağımsız örneklem t testi, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla pearson kolerasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim özelliklerinin orta ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin ise yüksek olduğu, spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim özelliklerinin ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin diğer bölümlerde öğrenim gören öğrencilerden anlamlı düzeyde farklılaştığı, travma sonrası gelişim özellikleri ile psikolojik iyi oluş düzeyi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu ve travma sonrası gelişimin psikolojik iyi oluşun anlamlı bir yordayıcı olduğu toplam varyansın %12’sini açıkladığı tespit edilmiştir. Sonuçlar: Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim özellikleri ve psikolojik iyi oluş düzeyleri diğer bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinden yüksek bulunmuştur. Ayrıca travma sonrası gelişim özellikleri ile psikolojik iyi oluş arasında da pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir

Introduction and Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between psychological well-being and post-traumatic growth levels in university students who attend sports courses and who do not, whether the characteristics of psychological well-being and post-traumatic growth after the pandemic differ according to demographic (gender, faculty, place of accommodation, exercise habits) variables and the relationship between psychological well-being and post-traumatic growth characteristics after the pandemic. Materials and Methods: The research, which was designed based on the relational research method, was conducted with 328 participants studying in physical education and sports schools and in other departments. The Post-traumatic Growth Inventory (PTGI) and Psychological Well-Being Scale are used together with the personal information form to ascertain the demographic characteristics of the students participating in the study. Independent sample t-test, Pearson correlation analysis and multiple linear regression tests have been used in the comparison of the two independent groups to identify the relationship between the variables in the analysis of the data by determining the distribution characteristics and reviewing the suitability of parametric tests. Findings: According to the findings obtained, it is noticed that the post-traumatic growth characteristics of university students are medium and psychological well-being levels are high, that post-traumatic growth characteristics and psychological well-being levels of university students studying sports differ significantly from those studying in other departments, that there is a moderate positive relationship between post-traumatic growth characteristics and psychological well-being level, and that posttraumatic growth explains the 12% of the total variance which psychological well-being is a significant predictor of. Results: Post-traumatic growth and psychological well-being levels of university students studying sports were found to be higher than university students studying in other departments in addition, it was determined that there is a positive and significant relationship between post-traumatic growth and psychological well-being.