Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.183-207, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özellikleri ile eleştirel düşünme eğilimlerini incelemektir. İlişkisel tarama modeline dayalı bu araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim akademik yılında XXX Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve basit seçkisiz örnekleme yöntemine göre belirlenen 165(%56.5)’i kadın, 127(%43.5)’si erkek olmak üzere toplam 292 (%100) sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Öğretmen Adaylarının Sosyal Girişimcilik Özellikleri Ölçeği”, “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, basit doğrusal regresyon analizi yöntemi, ilişkisiz(bağımsız) örneklemler için t testi ve ilişkisiz örneklemler için tek yönlü ANOVA analiz yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre; sosyal bilgiler öğretmen adaylarında eleştirel düşünme değişkenin sosyal girişimcilik değişkeninin anlamlı düzeyde bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik puan ortalamalarının kitap okuma sayısına, sosyal-kültürel etkinliklere katılma durumuna ve toplumsal sorunlarla ilgilenme durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği; sınıf düzeyine göre ise anlamlı düzeyde bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Eleştirel düşünme puan ortalamalarının sınıf düzeyine, kitap okuma sayısına ve toplumsal sorunlarla ilgilenme durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği; sosyal-kültürel etkinliklere katılma durumuna göre ise anlamlı düzeyde bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.