Ahmed Berânik’in en-Nahvu’l-Menhecî Adlı Eseri Bağlamında Nahiv Öğretiminin Kolaylaştırılmasına Yönelik Görüşleri


Creative Commons License

Şen A.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.7, sa.14, ss.549-566, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Mısırlı Muhammed Ahmed Berânik nahvin kolaylaştırılmasına yönelik fikir yürütüp en-Nahvu’l-Menhecî isimli eseriyle bunu pratiğe döken önemli bir dilcidir. Berânik eserinde nahiv tahsil edecek kimseyi iki gruba ayırmış: ihtisas alanı nahiv olanlar ve sadece dilini kullanırken bir takım hatalardan sakınmak için öğrenenler. Berânik, nahvin kurallarının ortaya konduğu dönemi de referans alarak kuralların aslında bu ikinci grup için ihdas edildiğini ifade eder. O yüzden Berânik, nahvi tahsil edecek bu grup için kuralların basitleştirilmesi gereğini savunur. Bunu yaparken klasik nahiv kurallarının tamamen ortadan kaldırılmasını ve yeniden bir gramer oluşturulması iddiasında bulunmaz. Muhammed Ahmed Berânik adı geçen eserinde, dili hatalı kullanmaktan kaçınmak gayesiyle öğrenenler için daha çok amiller nazariyesinin neden olduğu ihtilaflardan arınmış ve genel kurallar koyarak nahiv konuları işler ve daha kolay bir şekilde öğrencilerin bu ilmi öğrenmelerini sağlamaya çalışır. O, eserinde bu gayeyle bazı nahiv konularını ele alır.

Ahmad Beraniq is an important linguist who formulated some ideas on facilitating the syntax and put these ideas into practice with his work called en-Nahwu’l-Manhaji. In his works, Beraniq divided those who learn syntax into two categories: Those who specialize in syntax and those who learn only to avoid some mistakes when using their language. Referring to the period when syntax rules were established, Beraniq states that the rules were actually created for the second category. Therefore, Beraniq argues that the rules need to be simplified for the learners in this second category. However, he does not suggest eliminating classical syntax rules completely and creating a new grammar. In his abovementioned work, Beraniq discusses syntax topics by establishing general rules free from conflicts caused by the theory of factors for those who learn syntax to avoid misusing the language and tries to help students to learn this science more easily.