Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Becerisinin Görev Temelli Öğretim Yöntemi ile Geliştirilmesi


Creative Commons License

Karadağ B. F., Göçer A.

Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.24, sa.3, ss.469-482, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bireylerin ikinci dilde iletişim kurabilmesinin en önemli koşullarından biri iyi kazanılmış konuşma becerisine sahip olmaktır. Böylece kişilerarası iletişimini gerçekleştirerek günlük yaşamını sürdürebilmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrenicilerin konuşma becerilerini gerçek yaşam görevlerine dayalı görev temelli öğretim yönteminden faydalanarak geliştirebilmektir. Bu bağlamda araştırma nitel araştırma yöntemi desenlerinden biri olan eylem araştırması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Eylem araştırması süreci araştırmacılar tarafından geliştirilen 8 görevle tamamlanmış ve bu süreçte 16 uluslararası öğrenici katılımcı olarak çalışma grubunda yer almıştır. Araştırmanın verileri gözlem, görüşme ve dokümanlar aracılığıyla toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda görev temelli öğretim yöntemiyle gerçekleştirilen görevlerin, öğrenicilerin konuşma becerilerini geliştirdiği ve onları daha üretken bir yapıya kavuşturduğu görülmüştür. Öğrenicilerin süreç sonunda daha akıcı konuşabildikleri, kurdukları cümlelerdeki doğruluk oranının arttığı, farklı sözcükler öğrenerek bu sözcüklerin sesletimlerini başarılı bir biçimde gerçekleştirebildikleri tespit edilmiştir. Buradan hareketle öğrenicilerin konuşma becerisini geliştirebilmek için gerçek yaşam görevlerine dayanan görev temelli öğretim yönteminden faydalanılması gerektiği gibi çeşitli öneriler sunulmuştur.

One of the most important requirements for individuals to be able to communicate in a second language is to have acquired speaking skills. Thus, they can maintain their daily life by realizing interpersonal communication. The aim of the research is to improve speaking skills of learners who learn Turkish as a second language by using task-based teaching method (TBTM) based on real-life tasks. The research was carried out with the action research design, which is one of qualitative research method designs. Action research process was completed with eight tasks developed by the researchers and 16 international learners took part in the study group as participants. The data were collected through observations, interviews and documents. The data were analyzed with content analysis. It was seen that the tasks performed with TBTM improved the speaking skills of the learners and made them more productive. It was determined that learners were able to speak more fluently, the accuracy rate in the sentences they formed increased, and they could successfully perform the pronunciations of these words by learning different words. Various suggestions have been presented like the need to benefit from TBTM on real-life tasks to improve the speaking skills of learners.