Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.24, sa.3, ss.469-482, 2022 (Hakemli Dergi)
Bireylerin ikinci dilde
iletişim kurabilmesinin en önemli koşullarından biri iyi kazanılmış konuşma
becerisine sahip olmaktır. Böylece kişilerarası iletişimini gerçekleştirerek
günlük yaşamını sürdürebilmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkçeyi ikinci dil
olarak öğrenen öğrenicilerin konuşma becerilerini gerçek yaşam görevlerine
dayalı görev temelli öğretim yönteminden faydalanarak geliştirebilmektir. Bu
bağlamda araştırma nitel araştırma yöntemi desenlerinden biri olan eylem
araştırması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Eylem araştırması süreci
araştırmacılar tarafından geliştirilen 8 görevle tamamlanmış ve bu süreçte 16
uluslararası öğrenici katılımcı olarak çalışma grubunda yer almıştır.
Araştırmanın verileri gözlem, görüşme ve dokümanlar aracılığıyla toplanmış ve
elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda
görev temelli öğretim yöntemiyle gerçekleştirilen görevlerin, öğrenicilerin konuşma
becerilerini geliştirdiği ve onları daha üretken bir yapıya kavuşturduğu
görülmüştür. Öğrenicilerin süreç sonunda daha akıcı konuşabildikleri,
kurdukları cümlelerdeki doğruluk oranının arttığı, farklı sözcükler öğrenerek
bu sözcüklerin sesletimlerini başarılı bir biçimde gerçekleştirebildikleri
tespit edilmiştir. Buradan hareketle öğrenicilerin konuşma becerisini
geliştirebilmek için gerçek yaşam görevlerine dayanan görev temelli öğretim
yönteminden faydalanılması gerektiği gibi çeşitli öneriler sunulmuştur.
One of the most important requirements for individuals to be able to
communicate in a second language is to have acquired speaking skills. Thus,
they can maintain their daily life by realizing interpersonal communication.
The aim of the research is to improve speaking skills of learners who learn
Turkish as a second language by using task-based teaching method (TBTM) based
on real-life tasks. The research was carried out with the action research
design, which is one of qualitative research method designs. Action research
process was completed with eight tasks developed by the researchers and 16
international learners took part in the study group as participants. The data
were collected through observations, interviews and documents. The data were analyzed
with content analysis. It was seen that the tasks performed with TBTM improved
the speaking skills of the learners and made them more productive. It was
determined that learners were able to speak more fluently, the accuracy rate in
the sentences they formed increased, and they could successfully perform the
pronunciations of these words by learning different words. Various suggestions
have been presented like the need to benefit from TBTM on real-life tasks to
improve the speaking skills of learners.