TÜRKİYE’DE MATEMATİK EĞİTİMİ ALANINDA SOMUT MATERYAL TEMALI MAKALELER YÖNELİK BİR İÇERİK ANALİZİ


Creative Commons License

Baş F.

The 3rd International Conference on Distance Learning and Innovative Educational Technologies, Ankara, Türkiye, 10 - 11 Aralık 2020, ss.390

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.390
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada; Türkiye’de yayımlanan matematik eğitiminde somut materyal temalı makaleleri yapı ve amaç/sonuç bağlamında incelemek amaçlamıştır. Betimsel içerik analizi temelinde tasarlanmış olan araştırma kapsamında veriler google akademik arama motoru üzerinde yapılan taramalar ve ulaşılan makalelerin kaynakçalarından hareketle yürütülmüş ve süreç sonunda 42 makale analize tabi tutulmuştur. Analiz sürecinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Makalelerin yöntem özelliklerini belirlemek için; yöntem (7), çalışma grubu (26), veri toplama araçları (8) ve veri analiz teknikleri (14) şeklinde dört kategori ve bu kategoriler altında toplam 55 kod kullanılmıştır. Amaç ve ulaşılan sonuçlar için; materyal ve etkinlik tanıtımı (2: materyal tanıtımı, etkinlik tanıtımı), materyal kullanımının öğrenciler üzerindeki etkileri (4: başarı, tutum, kalıcılık, beceri),  öğretmenlerin materyal kullanıma ilişkin düşünceleri/becerileri (5: olumlu, olumsuz, kullanım düzeyi, kullanım becerisi, tutum),  öğretmen adaylarının materyal kullanıma ilişkin düşünceleri/becerileri (5: olumlu, olumsuz, kullanım düzeyi, kullanım becerisi, tutum), somut ve bilgisayar destekli araçların birlikte kullanımı (2: değişken üzerinde etki, farklılaşma durumu) ve diğer (1: ilgili çalışmaya dair kod) şeklinde beş kategori ve bu kategoriler kapsamında toplam 19 kod kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda şu sonuçlara ulaşılmıştır. Sırasıyla yöntem olarak durum çalışması ve deneysel yöntem, çalışma grubu olarak ortaokul düzeyi, veri toplama aracı olarak başarı testleri ve görüşme tekniği, veri analiz test/tekniği olarak da betimsel istatistik ve betimsel analizin en fazla kullanıldığı belirlenmiştir. Somut materyal odaklı çalışmaların bir bölümü materyal tasarımlarının sunumu veya mevcut materyaller kullanılarak tasarlanan etkinliklerin tanıtımı şeklindedir. Öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelendiği makalelerde materyal kullanımının katılımcıların; başarı, matematiğe yönelik tutum, kalıcılık, matematiksel düşünme becerileri ve geometrik düşünme düzeylerine katkı sağladığı ifade edilmiştir. Öğretmenlerin materyal kullanımı noktasında olumlu düşüncelere sahip olmasına rağmen kullanım düzeylerinin beklenenden az olduğu makalelerde yer verilen sonuçlar arasındadır. Sınıf öğretmenlerinin somut materyal kullanımından beklentilerinin ortaokul matematik öğretmenlerine kıyasla daha yüksek olduğu ve ortaokul öğretmenlerinin de lise matematik öğretmenlerine kıyasla somut materyal kullanımına dair daha olumlu düşüncelere sahip olduğu araştırma sonuçlarından hareketle söylenebilir. Öğretmen adaylarının da somut materyal kullanımı noktasında olumlu düşüncelere sahip olmasına rağmen ilgili materyalleri kullanmadıkları ifade edilmiştir. Somut ve bilgisayar destekli materyallerin birlikte kullanıldığı çalışmalarda; bu iki materyal türünün birlikte kullanımının başarı, uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme becerisini artırdığı belirlenmiştir. Somut ve bilgisayar destekli gruplar açısından ölçülen özellikler bağlamında farklılık oluşmamaktadır.