OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞ VE UYGULAMALARININ İNCELENMESİ


Creative Commons License

Atıcı Ş., Çamlıbel Çakmak Ö.

6. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Kars, Türkiye, 2 - 05 Ekim 2019, ss.82-96

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kars
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.82-96
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Öğretmenlerin okul öncesi dönemde matematik eğitimi ile ilgili çocuklarla kurduğu iletişim, uygulanan etkinlikler, planlamalar ve ortam önemlidir. Bu araştırmada ise okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinliklerine yönelik görüş ve uygulamaları incelenerek mevcut duruma ulaşılması amaçlanmıştır. Araştırma modelinde nitel araştırma türünün durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu Erzincan iline bağlı İliç ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan bir bağımsız anaokulu ve beş ilkokula bağlı anasınıfı olmak üzere toplam altı okulda görev yapmakta olan dokuz okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Okul öncesi öğretmenlerinin matematik etkinlikleri hakkında görüş ve uygulamalarını belirlemek amacıyla görüşme ve doküman incelemesi yapılmıştır. Öğretmenlerin matematik etkinlikleri hakkında görüşlerini öğrenebilmek için on bir sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğretmenlerin matematik etkinlik uygulamalarını incelemek amacıyla şubat ayında hazırlayıp uyguladıkları yüz seksen plan, ve bu planlarda yer alan otuz altı matematik etkinliği incelenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ve betimsel analiz yaklaşımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; araştırmaya katılan öğretmenler okul öncesi dönemde matematik etkinlikleri olarak en çok rakam çalışmaları yaptıklarını, matematik etkinliklerinin çocukların ilkokula hazır olmalarında, matematiğe olumlu bakış açısı kazandırmada, düşünme becerisinde ve bilişsel gelişimde etkili olduğunu ifade etmiştir. Öğretmenler matematik etkinliklerini hazırlarken çocukların gelişim düzeylerine, ön öğrenmelerine ve istekli olmalarına dikkat ettiklerini belirtirken, çocukların bilişsel gelişim farklılığını ve materyal eksikliğini ise etkinliklerin planlanma aşamasında zorluk olarak ifade etmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin daha etkin matematik eğitimi verebilmesi için matematik etkinlik planı hazırlama, etkinlik planlarını uygun yöntem ve tekniklerle sunma ve sınıf ortamında matematik eğitimine yönelik düzenlemeler yapma konusunda eğitimler verilebilir.

Anahtar kelimeler: okul öncesinde matematik eğitimi, erken matematik, öğretmen görüşleri

Abstract

The communication, activities, planning and environment that teachers establish with mathematics education in preschool period are important. In this research, it was aimed to reach the current situation by examining the opinions and practices of preschool teachers about mathematical activities. A case study of the qualitative research type was used in the research model. The study group consists of nine pre-school tutors that work in a total of six schools, comprised of an independent kindergarten associated with the city of Erzincan, Province of İliç, the Directorate of National Education and nursery classes of five primary schools. In order to determine the views and practices of preschool teachers about mathematics activities, interviews and documents were examined. In order to learn the views of teachers about mathematical activities, a semi-structured interview form consisting of eleven questions and hundred and eighty plans prepared and implemented by teachers in February to examine the mathematical activity practices, and thirty six mathematical activities in these plans were studied. The gathered data were analyzed by the content analysis and descriptive analysis approach. As a result of the research; the teachers who participated in the study stated that mathematics activities were the most common mathematical activities in the preschool period and that mathematical activities were effective in children's readiness for primary school, giving them a positive perspective on mathematics, thinking skills and cognitive development. While teachers stated that they pay attention to the developmental level, pre-learning and willingness of children while preparing mathematical activities, they stated that children's cognitive development difference and lack of material as a difficulty in planning activities. Pre-school teachers may be given trainings about preparing mathematics activity plan for presenting effective mathematics education, presenting activity plans with appropriate methods and techniques and making arrangements for mathematics education in classroom environment.

Keywords: preschool mathematics education, early mathematics, teacher opinions