4th International Congress of Human Studies, Ankara, Türkiye, 10 - 11 Aralık 2021, sa.1, ss.36
21. yüzyılda teknolojideki
değişimlerle beraber hız kazanan bir süreci ifade eden küreselleşme hem
tarihsel hem de kavramsal bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal
hadiselerin tamamında olduğu gibi küreselleşme kavramı da bir süreç olarak
değerlendirilmelidir. Bu sürecin ortaya çıkardığı bilgi ve tecrübeler
paylaşıldıkça sebep ve sonuçlarının daha iyi bir şekilde anlaşılması mümkün
olacaktır. Farklı toplumlardan bireyler bir araya gelmekte, ticari ilişkilerde
bulunmakta ve birbirlerinin ticari deneyimlerinden yararlanmaktadırlar. Bu
süreç, küreselleşmenin uluslararası markalar ve marka stratejileri ortaya
çıkarmasını sağlamaktadır. Bunun yanı sıra, küreselleşme rekabet kavramı ile de
yakından ilişkilidir.
Küreselleşme ve yenidünya
düzeninde rekabet, müşterilerin beklenti ve ihtiyaçlarını tatmin etme
noktasında firmaları marka ve marka stratejilerini etkin bir şekilde kullanmaya
zorlamaktadır. Küreselleşme sürecinin hızlanmasıyla birlikte, firmaların
faaliyet alanları, pazarlama anlayışları, örgütsel yapıları, rekabet şekilleri
ve yönetim anlayışları değişmeye başlamıştır. Bu değişimle birlikte
müşterilerin küresel piyasalarda marka seçiciliklerinin gittikçe farklılaştığı
ve arttığı da görülmektedir. Öte yandan, firmalar ürettikleri mal ve hizmetleri
küresel marka kimliğiyle dünya pazarlarına sunduklarında daha fazla kar elde
edeceklerini düşünmektedirler. Ayrıca, küçük ve orta ölçekli firmalar ise marka
stratejilerini küreselleşmenin ve yenidünya düzeninin koşullarına göre revize
etmeleri durumunda küresel firmalarla rekabet edebileceklerdir. Bu nedenle
küreselleşme süreci, markalaşma ve marka stratejilerinin rolünün anlaşılması
önem ifade etmektedir. Bu çalışmada, yerli ve yabancı literatürden
yararlanılarak küreselleşme sürecinde markalaşma ve marka stratejileri irdelenmiştir.
Globalization, which expresses a process that accelerates with the changes in technology in the 21st century, appears as both a historical and conceptual phenomenon. As with all social events, the concept of globalization should be considered as a process. As the knowledge and experiences of this process are shared, it will be possible to better understand its causes and consequences. Individuals from different societies come together, engage in commercial relations and benefit from each other's commercial experiences. This process provides globalization to reveal international brands and brand strategies. In addition, globalization is closely related to the concept of competition.
Globalization and competition in the new world order force companies to use their brand and brand strategies effectively in order to satisfy the expectations and needs of their customers. With the acceleration of the globalization process, the fields of activity, marketing understandings, organizational structures, competition styles, and management approaches of the companies have begun to change. Along with this change, it is seen that the brand selectivity of customers in global markets is increasingly differentiated and increased. On the other hand, firms think that they will make more profit when they present the goods and services they produce to the world markets with a global brand identity. Besides, small and medium-sized companies will be able to compete with global companies if they revise their brand strategies according to the conditions of globalization and the new world order. Therefore, it is important to understand the role of globalization process, branding and brand strategies. In this study, the effects of globalization on branding and brand strategies were examined by making use of the domestic and foreign literature.