Anne-baba öğrenim durumuna göre eğitim, ilahiyat ve mühendislik fakültesi öğrencilerinin akademik başarı durumlarının karşılaştırılması


Creative Commons License

Bahar H. H.

10. Uluslararası Eğitim Yönetimi Forumu, Antalya, Türkiye, 7 - 10 Kasım 2019, cilt.1, ss.96-102

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.96-102
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapılan bu çalışmada, anne-baba öğrenim durumuna göre eğitim, ilahiyat ve mühendislik fakültesi öğrencilerinin akademik başarı durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma için ihtiyaç duyulan anne ve baba öğrenim durumu ile akademik başarıya ilişkin veriler eğitim, mühendislik ve ilahiyat fakültesine kayıtlı olan 267 öğrenciden anket yoluyla toplanmıştır. Verileri analiz etmek için bağımsız örneklemler için faktöriyel ANOVA testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları, anne öğrenim durumuna göre, öğrencilerin akademik başarıları durumlarının anlamlı ölçüde farklılaştığını göstermektedir. Anne öğrenim durumuna göre annesi ilkokul düzeyinde öğrenim gören öğrenciler ile annesi lise veya üzeri düzeyde öğrenim gören öğrencilerin akademik başarıları anlamlı farklılık göstermektedir. Annesi ilkokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin akademik başarı puanları, annesi lise veya üniversite düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin akademik başarı puanlarından daha yüksek olup, bu fark istatistiksel olarak anlamlıdır. Bu bulgulara dayalı olarak, çalışma grubundaki öğrencilerin akademik başarılarında anne öğrenim düzeyi etkisinin düşük düzeyde olduğu, akademik başarının % 3.2’sinin anne öğrenim durumu ile açıklandığı söylenebilir. Öğrencilerin baba öğrenim durumlarına göre akademik başarı puanlarının anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Ayrıca, anne öğrenim durumu ile baba öğrenim durumunun birlikte öğrencilerin akademik başarılarına etki etmediği anlaşılmıştır. 

In this study, it is aimed to investigate the academic achievement of education, theology and engineering faculty students according to parental education level. Data on parental learning status and academic achievement needed for the study were collected by questionnaires from 267 students enrolled in the faculty of education, engineering and theology. Factorial ANOVA test was used to analyze the data. The results of the analysis show that the students' academic achievement levels differ significantly according to their mother's educational background. This differentiation is between those whose mothers are educated at primary level and those whose mothers are educated at high school or above. The academic achievement scores of the students whose mothers are studying at primary school level are higher than the academic achievement scores of the students whose mothers are studying at high school or university level and this difference is statistically significant. Based on these findings, it can be said that the effect of mother education level on the academic achievement of the students in the study group was low and 3.2% of the academic achievement was explained by mother education status. It was determined that academic achievement scores of the students did not show significant difference according to their father's education level. In addition, it was understood that mother's education level and father's education level did not affect the academic achievement of the students together.