Cumhuriyet International Journal of Education, cilt.7, sa.3, ss.307-318, 2018 (Hakemli Dergi)
Ders çalışma yaklaşımı akademik başarıyı etkileyen faktörlerden
birisidir. Ders çalışma yaklaşımını yordayan faktörlerin neler
olduğu ve ders çalışma yaklaşımının akademik başarıyı ne ölçüde
yordadığını ortaya koyan az sayıda çalışma mevcuttur. Bu
çalışmada, öğretmen adaylarının cinsiyet ve kayıtlı olunan lisans
programına göre ders çalışma yaklaşımları arasında anlamlı fark
olup olmadığı ve öğrencinin ders çalışma yaklaşımının akademik
başarısının anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığı araştırılmıştır.
Genel tarama modelinde yürütülen çalışmada veriler eğitim
fakültesi programlarına kayıtlı 476 öğrenciden 2017-2018
akademik yılında toplanmıştır. Katılımcıların genel not
ortalamaları ve cinsiyetlerine ilişkin bilgileri kişisel bilgi formu ile
elde edilmiştir. Derin ve yüzeysel yaklaşım puanlarını belirlemek
için Ders Çalışma Yaklaşımları Ölçeği kullanılmıştır. Toplam 20
maddeden oluşan Ders Çalışma Yaklaşımları Ölçeği’nin 10
maddesi derin yaklaşımı, 10 maddesi ise yüzeysel yaklaşımı
ölçmeye yöneliktir. Araştırma sorularını cevaplandırmak için
faktöriyel ANOVA ile çoklu regresyon analizi tekniği
kullanılmıştır. Derin yaklaşım puanlarının bölüm değişkenine
göre anlamlı düzeyde farklılaştığı ancak cinsiyet değişkenine göre
anlamlı düzeyde farklılaşmadığı gözlenmiştir. Diğer taraftan
yüzeysel yaklaşım puanları üzerinde cinsiyet ve kayıtlı olunan
program değişkenlerinin anlamlı bir fark oluşturmadığını
göstermektedir. Regresyon analizi sonuçları, derin ve yüzeysel
yaklaşım puanlarının akademik başarının anlamlı yordayıcıları
olduğunu, derin yaklaşım puanlarının genel not ortalamasını
pozitif, yüzeysel yaklaşım puanlarının ise negatif yönde
yordadığını, genel not ortalamasında gözlenen değişkenliğin %
10’unun bu iki değişken tarafından açıklandığını göstermektedir
The study approach is one of the factors that affect academic achievement. There are
few studies that show what factors predict the study approach and how it predicts
academic achievement. This study aims to investigate whether there is a significant
difference between the study approaches of education faculty students according to
their gender and major and whether the student’s study approach is a significant
predictor of their academic achievement or not. The data of this survey study were
collected from 476 students in various departments in the faculty of education during
2017-2018 academic year. The data related to the general achievement scores of the
participants and gender were collected using a personal information form. To calculate
the deep and superficial approach scores, the Studying Approaches Scale was used. 10
items of the Studying Approaches Scale, which consisted of totally 20 items, were
related to measure the deep approach, while 10 were related to superficial aproach. A
factorial ANOVA and multiple regression analysis were used to answer the research
question. The results show that the departmental variable makes a significant
difference on the deep approach scores, whereas gender does not. On the other hand,
both gender and program variables recorded on the surface approach scores do not
make a significant difference. The results of regression analysis show that the academic
achievement of deep approachand surface approach scores are significant predictors. It
was also found that the deep approach scores predicted the Studying Approaches Scale
positively, and surface approach negatively; 10% of the variability observed in
Studying Approaches Scale were explained by these two variables.