Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitimde Matematik Dersine Yönelik Görüşlerinin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi


Çakmak Gürel Z., Özturan Sağırlı M.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.41, sa.1, ss.141-186, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematik derslerine yönelik görüşlerinin ortaya konulmasıdır. Bu bağlamda çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. Birincisi ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitim ile matematik derslerine ilişkin görüşlerinin incelenebilmesi için bir ölçek geliştirmektir. İkincisi ise ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe ilişkin görüşlerini cinsiyet, sınıf seviyesi, derse aile ile katılım durumu, günlük matematik dersi çalışma süresi ve uzaktan eğitime yönelik görüşleri açısından belirlemektir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın birinci amacı olan ölçeğin geliştirilmesi aşamasında ortaokullarda öğrenim görmekte olan ve tabakalama örnekleme yöntemi ile seçilen 375 öğrencinin verileri kullanılmıştır. Araştırmanın ikinci amacına yönelik ise 419 ortaokul öğrencisine ulaşılmış ve veri analizleri bu uygulamaya katılan öğrencilerin verileri ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, LİSREL ve SPSS paket programları ile faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda 16 maddelik tek faktörden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin uygulanması sonucu; ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe ilişkin puanlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olmadığı, sekizinci sınıf öğrencilerinin alt sınıflara göre uzaktan eğitimde matematik derslerine daha olumsuz görüş belirttikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin ailesi ile derse katılmaları uzaktan eğitimde matematiğe yönelik puanlarını anlamlı olarak etkilemiştir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin uzaktan eğitimde matematiğe ilişkin puanlarında matematik dersi çalışma saatlerine göre anlamlı bir farklılık meydana gelmiştir. Elde edilen sonuçların ileride uzaktan eğitimle ilgili uygulamalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
This study aims to reveal secondary school students' opinions about mathematics lessons in distance education. In this context, the study has two main aims. The first one is to develop a scale to examine secondary school students' views on distance education and mathematics courses. The second one is to determine secondary school students' opinions on mathematics in distance education in terms of gender, grade level, family participation in the lesson, daily mathematics lesson study time, and their views on dis- tance education. The survey method was used in the research. During the development of the scale, which is the first aim of the research, the data of 375 students studying in secondary schools and selected by stratification sampling method were used. For the second purpose of the research, 419 secondary school students were reached, and data analyses were carried out with the students who participated in this application. Data were analyzed using factor analysis, confirmatory factor analysis, independent sample t-test, and one-way analysis of variance with LISREL and SPSS package programs. As a result of the analysis, a scale consisting of 16 items and a single factor was obtained. As a result of the application of the scale, it has been determined that there is no signi- ficant difference in the scores of secondary school students regarding mathematics in distance education according to gender and that eighth-grade students have more ne- gative views on mathematics lessons in distance education compared to lower grades. Participation of the students and their families significantly affected their mathematics scores in distance education. In addition, there was a significant difference in the scores of secondary school students regarding mathematics in distance education, according to the hours of mathematics lessons they studied. It is thought that the results obtained will shed light on the applications related to distance education in the future.