Öğretmen Eğitiminde Bilgi Okuryazarlığı


Sanalan V. A., Konan E.

III. ULUSLARARASI ÖĞRETMEN EĞİTİMİ VE AKREDİTASYON KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 30 Kasım - 01 Aralık 2019, ss.31

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.31
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğreten ve öğrenen etkileşiminin sağlıklı gerçekleşebilmesi için bireylerin bilgi okuma, kaydetme ve paylaşma becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. O nedenle bu çalışmaya 21. yy becerilerinden “bilgi okuryazarlığı” konu edilmiş ve öğretmen adaylarının bilgi okuryazalık düzeyleri incelenmiştir. Bu çalışma, öğretmen adaylarının bilgiye karşı olan tutum, tavır ve yaklaşımlarının belirlenmesi maksadı ile yapılmış betimsel desende bir araştırmadır. Alan yazında bulunan bilgi okuryazarlığı çalışmaları incelenmiş ve bu doğrultuda bilgi okuryazarlık ölçeği geliştirilmiştir. Bilgi okuryazarlık kazanımları çerçevesinde hazırlanan soru maddeleri, uzman görüşü ile değerlendirilmiştir. Yapılan pilot çalışma sonuçları ve uzman görüşü geribildirimleri rehberliğinde, asli ölçek uygulamasında bulunacak ifadelere son şekli verilmiştir. Ölçek uygulaması eğitim fakültesinin farklı programlarında öğrenim gören 1065 öğrenciye yapılmıştır. Faktör analizi yapıldıktan sonra gruplar içerisinde yer alan soru maddelerinin ilgili soru ifadeleri belirlenmiştir. Ölçek geliştirme işlemi sırasında yapılan belirtke tablosunda yer alan “”bilgi okuryazarlığı”” özellikleri belirlenmiştir. Daha sonra soru gruplarında yer alan ifadeler, bilgi okuryazarlığı özellikleri ile ilişkilendirilmiştir. Uygulanan ölçeğin puanlama konusunda en düşük 31 ve en yüksek 155 olmak üzere puan anlamında orta noktası 93 tür. Uygulama sonrasında elde edilen verilerin toplam puanlarının orta noktası 122 dir. Sonuç olarak ölçek uygulaması baz alındığında katılımcıların aldığı puanların ortlaması, bilgi okuryazarlığı ölçeğinin puan ortalamasından daha yüksektir. Parametrik testlerde gereken varsayımlar sağlanamadığı için yapılan non-parametrik test sonuçlarına göre katılımcıların kayıtlı oldukları program, gelir düzeyleri ve araştırma yapma sıklığının bilgi okuryazarlığı düzeylerinde anlamlı bir fark oluşturduğu görülmüştür. Bunun yanında erkek ve kadınların bilgi okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Katılımcıların gelir düzeyleri ve araştırma yapma sıklıkları arttıkça bilgi okuryazarlık düzeyleri artmaktadır. Sonuçlar çerçevesinde önerilerde bulunulmuştur.