Fen Bilgisi Öğretmen Adayları ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Matematiksel Modelleme Yeterliklerinin İncelenmesİ


Creative Commons License

Kenan A., Polat R.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.13, sa.4, ss.870-892, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, fen eğitiminde matematiksel modelleme (MM) kullanımına yönelik olarak fen bilgisi öğretmen adayları ve fen bilgisi öğretmenlerinin matematiksel modelleme yeterliklerini (MMY) incelemektir. Bu amaçla, 12 fen öğretmen adayı ve fen öğretmeni ile nitel bir araştırma yürütülmüştür. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Veriler, etkinlik formları, görüşme ve gözlem teknikleri ile toplanmıştır. MMY’ni belirlemek için, Borromeo Ferri’nin (2006) MMY’ye göre Çakmak’ın (2019) revize ettiği alt yeterlikler esas alınarak betimsel analiz kullanılmıştır. MMY’nin süreç içerisinde geliştiği, en başarılı anlamanın ve en başarısız olanın basitleştirme ve yapılandırma MMY olduğu sonucuna varılmıştır. Literatürün aksine, matematiksel sonuçlardan gerçek sonuçlara ulaşmada problem yaşanmadığı tespit edilmiştir. Yeni mezun fen bilgisi öğretmenleri ve deneyimli fen bilgisi öğretmenlerinin MMY’nin eşit düzeyde olduğu görülürken, fen öğretmen adaylarının MMY’nin daha düşük olduğu görülmüştür. Süreçte en az biyoloji ve kimya, en çok fizik konularında yeterlik gösterilmiştir. Fen eğitimine yönelik MM çalışmalarının artırılması, en azından lisans düzeyinde MM derslerinin verilmesi ve hizmet içi eğitimlerle MM uygulamalarının deneyimlendirilmesi çalışmalarının yapılması önerilmektedir.

The purpose of this study is to examine the mathematical modeling competencies (MMC) of pre-service science teachers and science teachers towards the use of mathematical modeling (MM) in science education. For this purpose, a qualitative study was conducted with 12 pre-service science teachers and science teachers. A case study design was used in the research. Data were collected through activity forms, interviews, and observation techniques. Descriptive analysis was used to determine MMC by considering the sub-competencies revised by Çakmak (2019) in line with Borromeo Ferri's (2006) MMC. Upon examining the MMC, it was concluded that MMC developed in the process, and the most successful understanding and the least successful ones were simplification and structuring MMC. Contrary to the literature, it was determined that reaching real results from mathematical results was satisfactory. It was observed that newly graduated science teachers and experienced science teachers had an equal level of MMC, while pre-service science teachers had lower level of MMC. In the process, the least competence was shown in biology and chemistry, and the most competence was shown in physics. It is recommended to increase MM studies for science education, to provide MM courses at least at the undergraduate level, and to experience MM practices through in-service training.