8. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, Trabzon, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2021, ss.252-253
Bilginin yapıtaşı olarak adlandırılan kavramlar, bir kuramın yahut olgunun temelini oluşturan ve onları anlamlandırmaya yarayan
sözcük veya sözcük gruplarıdır. Kavram geliştirme ve öğrenme hayat boyu devam eden bir süreçtir çünkü birey doğduğu andan itibaren
birçok kavram duyar ve öğrenir. Bu kavramlar çoğu zaman kavramın bilimsel açıklamasından farklı olmaktadır. Öğrenci öğrenme
ortamlarına zihninde birçok kavram ve kavram yanılgıları ile gelir. Kavram yanılgılarının tespit edilip giderilmesi yeni öğrenmelerin
anlamlı ve doğru şekilde gerçekleşmesi için önem teşkil eder. Sosyal Bilgiler dersi, içerisinde oldukça fazla farklı bilim dalı barındıran
Sosyal Bilimler temel alınarak oluşturulduğu için kavramlar açısından zengindir. Bu sebeple Sosyal Bilgiler dersinde öğrenciler pek çok
kavramla karşılaşmaktadır. Sosyal Bilgiler dersindeki kavramların fazlalığı ve bu kavramların çoğunlukla soyut oluşu öğrenci zihninde
kavramların yapılandırılmasını ve anlamlandırılmasını zorlaştırmaktadır. Bu durum kavram yanılgısı sorununu ortaya çıkarmıştır. Kavram
yanılgılarını gidermek yeni bir kavram öğretmekten çok daha zor olmaktadır.
Bu durumdan öğrenme ve öğretme süreçleri olumsuz yönde etkilenmektedir. Öğrencilerdeki kavram yanılgıları, öğretmenler
tarafından tespit edilip düzeltilmediğinde, bu durum yeni kavram yanılgılarının oluşmasına zemin hazırlamaktadır. Dolayısıyla
öğrencilerin akademik başarı seviyeleri düşmektedir.
Sorunun çözümü için eğitimciler tarafından pek çok araştırma yapılmakta, yeni öğretim yöntemleri denenmektedir.
Günümüzde eğitim öğretim ortamlarında giderek daha yoğun bir şekilde kullanılan bazı yeni yöntem, teknoloji ve materyallerin
öğrencilerin derse odaklanma, kalıcı öğrenme ve kavram yanılgısı gibi sorunlarını büyük ölçüde azalttığı söylenebilir. Bu yeni
yöntemlerden biri de, Artırılmış Gerçeklik uygulamasıdır. Özü itibariyle fiziksel dünyadaki nesne ve mekânların, yapay ögeler kullanılarak
dijital ortamlarda zenginleştirilmesinden ibarettir. Gerçek yaşamı dijitalleştirerek sınıf ortamına taşıyabilmesi, soyut kavramları
somutlaştırabilmesi gibi katkıları dolayısıyla eğitimde tercih edilmektedir. Artırılmış Gerçeklik uygulaması sayesinde bilginin yapı taşları
olan kavramlar öğrenciye doğru ve kalıcı bir şekilde öğretilebilmektedir. Ar uygulamaları sayesine öğrencinin kavramların asıl tanımını
kavrayabileceği sanal ortamlar oluşturularak öğrencinin kavramı doğru bir şekilde öğrenmesi sağlanabilmektedir. Bu sayede öğrenci
sanal bir deneyim ile öğrenme faaliyetini gerçekleştirme fırsatı bulabilmektedir. Deneyimler yoluyla edinilen bilgiler öğrenci zihninde
kalıcı olarak yer tutmaktadır. Bu şekilde gerçekleşen öğrenmeler ezbere dayalı olmadığından öğrenci, öğrenme sürecinde süreci
sorgulayan müdahale eden, maruz kalan konumunda olduğu için aktif öğrenme gerçekleşmektedir. Böylece olası kavram yanılgılarının
önüne geçilmekte, ya da çeşitli nedenlerle oluşmuş kavram yanılgıları giderilebilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, nispeten yeni bir öğretim yöntemi olan Artırılmış Gerçeklik uygulamasını tanıtmak ve sosyal bilgiler
öğretiminde önemli bir sorun olan kavram yanılgısı sorununun çözümüne yönelik katkısını irdelemektir. Ar uygulamaları çağın
gereklerine uygun ve güncel olması aynı zamanda öğrenciye aktif rol vermesi açısından bilgi aktarımı, kavram öğretimi ve kavram
yanılgılarının giderilmesinde oldukça faydalıdır. Kavram yanılgılarının tespit edilip giderilmesi yeni öğrenmelerin anlamlı ve doğru şekilde
gerçekleşmesi için önem teşkil eder. Kavram deryası Sosyal Bilgiler dersinde de Ar uygulamalarının kullanılması yanılgıya oldukça müsait
kavramların öğretilmesinde, mevcut kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olacağı düşünülmektedir.
Bu çalışma, betimsel bir çalışma olup, çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Mevcut literatür taranmış, konuyla
doğrudan ve dolaylı ilgili bilimsel dokümanlar analiz edilmiştir. Tespitlerimize göre, Artırılmış Gerçeklik yönteminin sosyal bilgiler
derslerinde kullanımı başta kavram yanılgısı sorununun çözümü olmak üzere, pek çok açıdan faydalı sonuçlar verecektir. Bununla birlikte
konunun daha iyi açıklığa kavuşturulabilmesi için, sahada yapılacak yeni deneysel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Hazırlanan bu
çalışmanın, yapılacak olan yeni çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir