Kavram Yanılgısı Sorununun Çözümünde Yeni Bir Yöntem: Artırılmış Gerçeklik


Aktimur A., Akpınar E.

8. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, Trabzon, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2021, ss.252-253

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.252-253
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilginin yapıtaşı olarak adlandırılan kavramlar, bir kuramın yahut olgunun temelini oluşturan ve onları anlamlandırmaya yarayan sözcük veya sözcük gruplarıdır. Kavram geliştirme ve öğrenme hayat boyu devam eden bir süreçtir çünkü birey doğduğu andan itibaren birçok kavram duyar ve öğrenir. Bu kavramlar çoğu zaman kavramın bilimsel açıklamasından farklı olmaktadır. Öğrenci öğrenme ortamlarına zihninde birçok kavram ve kavram yanılgıları ile gelir. Kavram yanılgılarının tespit edilip giderilmesi yeni öğrenmelerin anlamlı ve doğru şekilde gerçekleşmesi için önem teşkil eder. Sosyal Bilgiler dersi, içerisinde oldukça fazla farklı bilim dalı barındıran Sosyal Bilimler temel alınarak oluşturulduğu için kavramlar açısından zengindir. Bu sebeple Sosyal Bilgiler dersinde öğrenciler pek çok kavramla karşılaşmaktadır. Sosyal Bilgiler dersindeki kavramların fazlalığı ve bu kavramların çoğunlukla soyut oluşu öğrenci zihninde kavramların yapılandırılmasını ve anlamlandırılmasını zorlaştırmaktadır. Bu durum kavram yanılgısı sorununu ortaya çıkarmıştır. Kavram yanılgılarını gidermek yeni bir kavram öğretmekten çok daha zor olmaktadır. Bu durumdan öğrenme ve öğretme süreçleri olumsuz yönde etkilenmektedir. Öğrencilerdeki kavram yanılgıları, öğretmenler tarafından tespit edilip düzeltilmediğinde, bu durum yeni kavram yanılgılarının oluşmasına zemin hazırlamaktadır. Dolayısıyla öğrencilerin akademik başarı seviyeleri düşmektedir. Sorunun çözümü için eğitimciler tarafından pek çok araştırma yapılmakta, yeni öğretim yöntemleri denenmektedir. Günümüzde eğitim öğretim ortamlarında giderek daha yoğun bir şekilde kullanılan bazı yeni yöntem, teknoloji ve materyallerin öğrencilerin derse odaklanma, kalıcı öğrenme ve kavram yanılgısı gibi sorunlarını büyük ölçüde azalttığı söylenebilir. Bu yeni yöntemlerden biri de, Artırılmış Gerçeklik uygulamasıdır. Özü itibariyle fiziksel dünyadaki nesne ve mekânların, yapay ögeler kullanılarak dijital ortamlarda zenginleştirilmesinden ibarettir. Gerçek yaşamı dijitalleştirerek sınıf ortamına taşıyabilmesi, soyut kavramları somutlaştırabilmesi gibi katkıları dolayısıyla eğitimde tercih edilmektedir. Artırılmış Gerçeklik uygulaması sayesinde bilginin yapı taşları olan kavramlar öğrenciye doğru ve kalıcı bir şekilde öğretilebilmektedir. Ar uygulamaları sayesine öğrencinin kavramların asıl tanımını kavrayabileceği sanal ortamlar oluşturularak öğrencinin kavramı doğru bir şekilde öğrenmesi sağlanabilmektedir. Bu sayede öğrenci sanal bir deneyim ile öğrenme faaliyetini gerçekleştirme fırsatı bulabilmektedir. Deneyimler yoluyla edinilen bilgiler öğrenci zihninde kalıcı olarak yer tutmaktadır. Bu şekilde gerçekleşen öğrenmeler ezbere dayalı olmadığından öğrenci, öğrenme sürecinde süreci sorgulayan müdahale eden, maruz kalan konumunda olduğu için aktif öğrenme gerçekleşmektedir. Böylece olası kavram yanılgılarının önüne geçilmekte, ya da çeşitli nedenlerle oluşmuş kavram yanılgıları giderilebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, nispeten yeni bir öğretim yöntemi olan Artırılmış Gerçeklik uygulamasını tanıtmak ve sosyal bilgiler öğretiminde önemli bir sorun olan kavram yanılgısı sorununun çözümüne yönelik katkısını irdelemektir. Ar uygulamaları çağın gereklerine uygun ve güncel olması aynı zamanda öğrenciye aktif rol vermesi açısından bilgi aktarımı, kavram öğretimi ve kavram yanılgılarının giderilmesinde oldukça faydalıdır. Kavram yanılgılarının tespit edilip giderilmesi yeni öğrenmelerin anlamlı ve doğru şekilde gerçekleşmesi için önem teşkil eder. Kavram deryası Sosyal Bilgiler dersinde de Ar uygulamalarının kullanılması yanılgıya oldukça müsait kavramların öğretilmesinde, mevcut kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, betimsel bir çalışma olup, çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Mevcut literatür taranmış, konuyla doğrudan ve dolaylı ilgili bilimsel dokümanlar analiz edilmiştir. Tespitlerimize göre, Artırılmış Gerçeklik yönteminin sosyal bilgiler derslerinde kullanımı başta kavram yanılgısı sorununun çözümü olmak üzere, pek çok açıdan faydalı sonuçlar verecektir. Bununla birlikte konunun daha iyi açıklığa kavuşturulabilmesi için, sahada yapılacak yeni deneysel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Hazırlanan bu çalışmanın, yapılacak olan yeni çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir