Matematik Sembol Bilgisi ve Kullanımı


Creative Commons License

Çetin Ö. F.

Eğitim Bilimleri Araştırmaları - I, Doç. Dr. Önder Baltacı, Editör, Özgür Yayınları, Gaziantep, ss.39-79, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Özgür Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Sayfa Sayıları: ss.39-79
  • Editörler: Doç. Dr. Önder Baltacı, Editör
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 yıllarında beş yıl sürecinde

matematik öğretmenliği ve matematik programına kayıtlı öğrencilerin

üniversite öncesi bildikleri matematik sembolleri ve bu sembollere yükledikleri

anlamları belirlemektir. Araştırma bir boylam çalışması olup, 2005, 2006,

2007, 2008, 2009 olmak üzere 5 yıl sürecinde yapılmıştır. Çalışma durum

çalışması modeli ile yapılmıştır. Araştırma, amaca yönelik örnekleme yöntemi

ile belirlenen, Doğu Anadolu Bölgesinde yer alan bir Üniversitenin Eğitim

fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı ile Fen-Edebiyat

fakültesi Matematik Programına kayıtlı toplam 524 birinci sınıf öğrencileri

ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “matematik önbilgi”

formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yolu ile analiz edilmiştir.

Araştırma sonuçları, 524 katılımcının matematik sembollerini doğru anlam

yükleyerek toplam 5703 kez kullandığını, ortalama olarak bir katılımcı 11 adet

matematik sembolünü doğru anlam yükleyerek kullandığını göstermektedir.

Yine araştırma sonuçları, katılımcıların doğru anlam yükleyerek toplam

106 adet matematik sembolü ve 13 adet Yunan harfi kullandığını, en çok

birleşim sembolü 240 kez kullanıldığını göstermektedir. Yine sonuçlar,

katılımcı sayısına oranla az da olsa katılımcıların bazıları bir matematik

kavramı karşılamayan fakat bir tanımlamayla birlikte karşılayabilecek ve

hata sayılamayacak 14 yazılımı toplamda 21 kez kullanmışlardır. Sonuçlar,

katılımcıların 12 matematik sembolüne toplam 42 farklı anlam yüklediklerini

göstermektedir. Farklı anlam yükleme toplam 238 kez yapılmıştır. Araştırma

sonuçlarına göre, katılımcılar 21 adet matematik sembolüne toplam 56 kez

yanlış anlam yükleyerek ve 4 adet bir matematik sembolü sayılamayacak

bazı kısaltma ve noktalama işaretlerini de toplam 4 kez kullanmışlardır. Yine

sonuçlar, katılımcıların 16 matematik kavramına toplam 55 farklı sembol,

işaret ya da harf karşılık getirdiklerini göstermektedir. Matematik kavramına

farklı sembol, işaret ya da harf karşılık getirme toplam 1300 kez yapılmıştır.

Bazı katılımcılar ise matematik sembolü kullandığının farkında bile değildirler.