Eğitim Bilimleri Araştırmaları - I, Doç. Dr. Önder Baltacı, Editör, Özgür Yayınları, Gaziantep, ss.39-79, 2023
Bu çalışmanın amacı, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 yıllarında beş yıl sürecinde
matematik öğretmenliği ve matematik programına kayıtlı öğrencilerin
üniversite öncesi bildikleri matematik sembolleri ve bu sembollere yükledikleri
anlamları belirlemektir. Araştırma bir boylam çalışması olup, 2005, 2006,
2007, 2008, 2009 olmak üzere 5 yıl sürecinde yapılmıştır. Çalışma durum
çalışması modeli ile yapılmıştır. Araştırma, amaca yönelik örnekleme yöntemi
ile belirlenen, Doğu Anadolu Bölgesinde yer alan bir Üniversitenin Eğitim
fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı ile Fen-Edebiyat
fakültesi Matematik Programına kayıtlı toplam 524 birinci sınıf öğrencileri
ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “matematik önbilgi”
formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yolu ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçları, 524 katılımcının matematik sembollerini doğru anlam
yükleyerek toplam 5703 kez kullandığını, ortalama olarak bir katılımcı 11 adet
matematik sembolünü doğru anlam yükleyerek kullandığını göstermektedir.
Yine araştırma sonuçları, katılımcıların doğru anlam yükleyerek toplam
106 adet matematik sembolü ve 13 adet Yunan harfi kullandığını, en çok
birleşim sembolü 240 kez kullanıldığını göstermektedir. Yine sonuçlar,
katılımcı sayısına oranla az da olsa katılımcıların bazıları bir matematik
kavramı karşılamayan fakat bir tanımlamayla birlikte karşılayabilecek ve
hata sayılamayacak 14 yazılımı toplamda 21 kez kullanmışlardır. Sonuçlar,
katılımcıların 12 matematik sembolüne toplam 42 farklı anlam yüklediklerini
göstermektedir. Farklı anlam yükleme toplam 238 kez yapılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, katılımcılar 21 adet matematik sembolüne toplam 56 kez
yanlış anlam yükleyerek ve 4 adet bir matematik sembolü sayılamayacak
bazı kısaltma ve noktalama işaretlerini de toplam 4 kez kullanmışlardır. Yine
sonuçlar, katılımcıların 16 matematik kavramına toplam 55 farklı sembol,
işaret ya da harf karşılık getirdiklerini göstermektedir. Matematik kavramına
farklı sembol, işaret ya da harf karşılık getirme toplam 1300 kez yapılmıştır.
Bazı katılımcılar ise matematik sembolü kullandığının farkında bile değildirler.