Kodlama ve Robotik Eğitiminin Okulöncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Bilimsel SüreçBecerilerine Etkisi


Turan S., Aydoğdu F.

Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi, Afyonkarahisar, Turkey, 23 - 25 March 2018, pp.204

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Afyonkarahisar
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.204
  • Erzincan Binali Yildirim University Affiliated: Yes

Abstract

Bilişim teknolojilerinin hızlı geliştiği günümüzde, teknolojinin eğitimde yer alması kaçınılmaz hale
gelmiştir. Bu çalışmada, okulöncesi eğitime devam eden çocukların dijital yerliler olduğu düşünülerek
teknolojinin okul öncesi eğitimde etkinlikler içinde yer alması öngörülmüştür. Kodlama ve robotik
eğitimi, çocukların yaratıcılık, problem çözme, karar verme, eleştirel, algoritmik ve çok boyutlu
düşünme ve olaylara farklı açıdan bakma gibi becerilerin gelişmesini sağlayabilir. Bu çalışma
okulöncesi eğitime devam eden çocukların bilimsel süreç becerilerine robotik kodlama eğitiminin
etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı
birinci döneminde Erzincan ili Refahiye ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız bir
anaokuluna devam eden 5 yaş grubu 15’i deney, 15’i kontrol grubunda olmak üzere 30 çocuk
oluşturmuştur. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney ve
kontrol grubuna eğitim öncesi ve sonrasında, Aydoğdu ve Karakuş (2015) tarafından geliştirilen
“Okulöncesi Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeği” uygulanmıştır. Deney grubuna öntest
uygulandıktan sonra sekiz hafta boyunca haftada iki gün ve günde bir saat olmak üzere 16 oturum
şeklinde hazırlanan “Kodlama ve Robotik Eğitim Programı” uygulanmıştır. Bu eğitim programında,
araştırmacılar tarafından geliştirilen eğitici materyal ve oyunlar, robot kiti ve online 4-6 yaş bilgisayar
bilimi temelleri etkinlikleri kullanılmıştır. Kodlama eğitimi oyun etkinliği içerisinde, robotik eğitimi ise fen
etkinliği içerisinde yer almıştır. Bu etkinlikler ile çocukların bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi
hedeflenmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen veriler SPSS 22.00 kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda, deney grubundaki çocukların son test puanları ile ön test puanları arasında
anlamlı farklılık bulunmuştur. Deney grubu son test puanları, kontrol grubu son test puanlarından
anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak; okul öncesi eğitimde uygulanan bilimsel süreç
becerilerine yönelik etkinlikler robotik kodlama eğitimi ile desteklendiği takdirde, çocukların bilimsel
süreç becerilerinin geliştirilmesine olumlu yönde katkı sağlayacağı söylenebilir.