International Pegem Conference on Education (IPCET), Diyarbakır, Türkiye, 16 - 19 Eylül 2020, cilt.1, ss.495-508
Taşımalı eğitim, seyrek nüfuslu, dağınık yerleşme görülen köy ve benzeri küçük yerleşim alanlarından, zorunlu eğitim dahilindeki ilköğretim öğrencilerinin en az 2 en fazla 50 kilometre mesafedeki ilçe, il gibi daha fazla nüfuslu yerleşim bölgelerindeki merkez ilköğretim okullarına günübirlik olmak üzere taşınarak yapılan eğitime denir. Ülkemizdeki her köy ve ilçedeki eğitimin istenilen düzeyde olmaması taşımalı eğitimin en büyük sebebi olarak görülmektedir. Ülkemizdeki düzensiz nüfus değişimleri, iç-dış göçler taşımalı eğitimin önemini artırmaktadır. Bu araştırmanın amacı, taşımalı eğitim gören ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırma 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Türkiye’nin doğusunda yer alan orta ölçekli bir ilin, ilçesinde eğitim gören 119 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Tarama yöntemiyle gerçekleştirilen araştırmada, öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları ile cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, yaşadıkları yerleşim birimleri, sosyo-ekonomik düzeyleri, sahip oldukları teknolojik cihazları arasındaki ilişkinin varlığı araştırılmıştır. Bunun için belirli demografik özelliklerin olduğu bir anket ile 20 maddeden oluşan ilköğretim öğrencilerinin fen dersine ve bu ders kapsamında yer alan etkinliklere yönelik tutumlarını ve ilgilerini ölçmek amacıyla geliştirilen Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler analiz programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; yerinden eğitim gören öğrenciler ile taşımalı eğitim gören öğrenciler arasında fen bilimleri dersine yönelik tutumları açısından anlamlı bir fark bulunurken; taşımalı eğitim gören öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça fene karşı tutumun azaldığı saptanmıştır. Araştırma sonucunda bulgular ışığında öneriler sunulmuştur.