Türkçe Eğitiminde Değerler Eğitimi Üzerine Yapılmış Akademik Çalışmaların Değerlendirilmesi


Tümer C., Akman S.

Turkish Studies-Educational Sciences, cilt.16, sa.5, ss.2029-2042, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 5
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.47423/turkishstudies.50602
  • Dergi Adı: Turkish Studies-Educational Sciences
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2029-2042
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda değerler eğitimi üzerine yapılan çalışmalar giderek ağırlık kazanmakta, Türkçe eğitimi bölümlerinde de bu konuda yapılan çalışmalarda artış olduğu gözlenmektedir. Bu nedenle bu araştırmada Türkçe eğitimi alanında değerler eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaları bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı çerçevesinde bugüne kadar Türkçe eğitimi alanında yapılmış değerler eğitimi konulu Ulusal Tez Merkezinde erişime açık 137 tez kodlanarak bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Değerlendirmeye alınan bu tezler araştırmanın temel problemi ve alt problemleri çerçevesinde; lisansüstü düzeyi, yayımlandığı üniversite, yayımlandığı yıl, konusu, araştırılan alan, araştırılan yazarlar gibi farklı değişkenler yönüyle sınıflandırılmıştır. Tezlerden elde edilen veriler frekans ve yüzde kullanılarak görselleştirilmiştir. Çalışmada meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkçe eğitimi alanında değerler eğitimi konusunda en çok yüksek lisans düzeyinde çalışmanın yapıldığı görülmüştür. İnönü Üniversitesinin Türkçe eğitiminde değerler eğitimi üzerine en fazla çalışma yapılan üniversite olduğu görülmekle birlikte Atatürk Üniversitesinin de bu alanda doktora çalışmalarında önde olduğu tespit edilmiştir. Değerler eğitimi alanında en çok tez 2019 yılında yayımlanmıştır. Çalışmaların iç yapı analizlerine sonucunda ise; çalışmaların %22,06 sının değerler eğitimi ile birlikte başka konuları da işlediği, değerler eğitimi ile birlikte ele alınan konular arasında en yüksek oranın Türkçe öğretimi ve eserlerdeki söz varlığı konusu olduğu tespit edilmiştir. Araştırılan alana göre dağılıma bakıldığında ise bir yazarın birden fazla eserini değerler eğitimi açısından inceleyen tezlerin yoğun olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmalarda konu edinilen yazarlardan 16 tanesinin, birden fazla araştırmacı tarafından konu edinildiği tespit edilmiştir.