Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.5, pp.38-59, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araĢtırmanın amacı, akılcı - duygusal davranıĢçı yaklaĢıma dayalı akademik erteleme davranıĢını önleme
programının, üniversite öğrencilerindeki akademik erteleme, zaman yönetimi ve biliĢsel çarpıtmalar üzerindeki
etkililiğini değerlendirmektir. AraĢtırma, deney ve kontrol gruplu ön – test, son – test ve izleme modeline dayalı
deneysel bir çalıĢmadır. AraĢtırma grubu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde okumakta olan
Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Okulöncesi Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi Öğretmenliği, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği ve Zihin Engelliler Öğretmenliği bölümlerinin
ikinci ve üçüncü sınıfında öğrenimlerine devam eden öğrencilerden oluĢmaktadır. AraĢtırma grubu, akademik
erteleme ölçeği kullanılarak akademik erteleme eğilimi yüksek öğrencilerden oluĢturulmuĢtur. Akademik
erteleme eğilimi yüksek olan 134 öğrenci tespit edilmiĢtir. Bu öğrencilerden çalıĢmaya katılma konusunda istekli
34 öğrenci deney ve kontrol gruplarına yansız olarak atanmıĢtır. Verileri toplamak amacıyla, akademik erteleme,
biliĢsel çarpıtmalar ve zaman yönetimi ölçeği kullanılmıĢtır. Ölçekler, deney ve kontrol gruplarına ön test olarak
verilmiĢtir. Deney grubuna, araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen Akılcı Duygusal DavranıĢçı YaklaĢıma akademik
erteleme önleme programı sekiz oturum halinde uygulanmıĢtır. Kontrol grubunda ise herhangi bir iĢlem
yapılmamıĢtır. Deney grubu uygulamaları bittikten sonra son test ölçümleri, deneysel uygulamaların bitiminden
45 gün sonra ise, izleme ölçümleri alınmıĢtır. Uygulanan deneysel iĢlemin sonucunda elde edilen bulgular
“tekrarlı ölçümler için varyans analizi “ yöntemi ile incelenmiĢtir. Uygulanan programın sonucunda, akademik
erteleme, biliĢsel çarpıtmalar ve zaman yönetimi puanları açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık
gözlenmiĢtir. Sonuçlar, Akılcı Duygusal DavranıĢçı YaklaĢım’ın akademik erteleme, biliĢsel çarpıtmalar ve
zaman yönetimi üzerindeki etkisi ilgili literatür göz önünde bulundurularak yorumlanmıştır.