AKILCI DUYGUSAL DAVRANIŞSAL YAKLAŞIMA DAYALI AKADEMİK ERTELEME DAVRANIŞINI ÖNLEME PROGRAMININ ETKİLİLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


Kağan M.

Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.5, pp.38-59, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu araĢtırmanın amacı, akılcı - duygusal davranıĢçı yaklaĢıma dayalı akademik erteleme davranıĢını önleme

programının, üniversite öğrencilerindeki akademik erteleme, zaman yönetimi ve biliĢsel çarpıtmalar üzerindeki

etkililiğini değerlendirmektir. AraĢtırma, deney ve kontrol gruplu ön – test, son – test ve izleme modeline dayalı

deneysel bir çalıĢmadır. AraĢtırma grubu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde okumakta olan

Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Okulöncesi Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri

Eğitimi Öğretmenliği, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği ve Zihin Engelliler Öğretmenliği bölümlerinin

ikinci ve üçüncü sınıfında öğrenimlerine devam eden öğrencilerden oluĢmaktadır. AraĢtırma grubu, akademik

erteleme ölçeği kullanılarak akademik erteleme eğilimi yüksek öğrencilerden oluĢturulmuĢtur. Akademik

erteleme eğilimi yüksek olan 134 öğrenci tespit edilmiĢtir. Bu öğrencilerden çalıĢmaya katılma konusunda istekli

34 öğrenci deney ve kontrol gruplarına yansız olarak atanmıĢtır. Verileri toplamak amacıyla, akademik erteleme,

biliĢsel çarpıtmalar ve zaman yönetimi ölçeği kullanılmıĢtır. Ölçekler, deney ve kontrol gruplarına ön test olarak

verilmiĢtir. Deney grubuna, araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen Akılcı Duygusal DavranıĢçı YaklaĢıma akademik

erteleme önleme programı sekiz oturum halinde uygulanmıĢtır. Kontrol grubunda ise herhangi bir iĢlem

yapılmamıĢtır. Deney grubu uygulamaları bittikten sonra son test ölçümleri, deneysel uygulamaların bitiminden

45 gün sonra ise, izleme ölçümleri alınmıĢtır. Uygulanan deneysel iĢlemin sonucunda elde edilen bulgular

“tekrarlı ölçümler için varyans analizi “ yöntemi ile incelenmiĢtir. Uygulanan programın sonucunda, akademik

erteleme, biliĢsel çarpıtmalar ve zaman yönetimi puanları açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık

gözlenmiĢtir. Sonuçlar, Akılcı Duygusal DavranıĢçı YaklaĢım’ın akademik erteleme, biliĢsel çarpıtmalar ve

zaman yönetimi üzerindeki etkisi ilgili literatür göz önünde bulundurularak yorumlanmıştır.