OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.50, ss.863-876, 2022 (Hakemli Dergi)
Günümüzde Sivil havacılık sektörünün hızla büyümesi tahmin edilemeyen büyük zorlukları da beraberinde
getirmiştir. Bu koşullar altında, bilinen klasik liderlik modelleri daha sınırlı etki düzeyine sahip hale
gelmişlerdir. Günümüzde şirketlerin en temel problemleri, rekabet ve performans oluşturmaya olanak tanıyan,
etkili liderlere sahip olamamasıdır. Özellikle sektörde yaşanan hızlı büyümeler ve teknolojinin gelişmesi ile,
büyük değişikliklere maruz kalan organizasyonlar, karşılaştığı zorlukların üstesinden gelebilmek için değişimi
yöneten ve çalışan performansını etkileyebilecek liderlere ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada havacılık
sektöründe önemli bir yere sahip olan yer hizmetleri kuruluşlarında liderlik tarzlarının iş performansı üzerine
olan etkisi incelenmiştir. Kapsayıcı liderlik, dönüştürücü liderlik ve iş performansı değişkenlerini kapsayan
toplam yirmi sorudan oluşan ölçekler kullanılarak kapsayıcı ve dönüştürücü liderliğin iş performansı
üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Türkiye de farklı bölgelerde bulunan havalimanlarında yer hizmetleri
kuruluşlarında görev yapan 213 çalışandan anket yöntemi ile veriler toplanarak Amos ve SPSS yardımı ile
analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda kapsayıcı ve dönüştürücü liderlik yaklaşımlarının çalışanların
iş performansını olumlu etkilediği, bu liderlik yaklaşımları sergilendiğinde çalışanların fikirlerini daha etkin bir
şekilde ifade ettiği ve değişime ortak olarak organizasyon hedeflerini kendi hedefleri olarak benimsediği bu
çalışma ile tespit edilmiştir
Nowadays, the rapid growth of the civil aviation sector has brought with it great difficulties that cannot be
predicted. Under these conditions, known classical leadership models have become more limited in effect. Today,
the most fundamental problems of companies are that they do not have effective leaders who enable competition
and performance. Organizations that are exposed to great changes, especially with the rapid growth in the sector
and the development of technology, need leaders who can manage change and affect employee performance in
order to overcome the challenges they face. In this study, the effect of leadership styles on job performance in
ground handling companies, which have an important place in the aviation sector, was examined. The effect of
inclusive and transformative leadership on job performance was investigated by using scales consisting of a
total of twenty questions covering the variables of inclusive leadership, transformational leadership, and job
performance. Data were collected from 213 employees working in ground handling companies at airports
located in different regions of Turkey, by survey method, and analyzed with the help of Amos and SPSS. As a
result of the analyzes made, it has been determined by this study that inclusive and transformative leadership
approaches affect the work performance of the employees positively, that when these leadership approaches are
exhibited, the employees express their ideas more effectively and adopt the organizational goals as their own
goals by being a partner in change.