Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.42, no.1, pp.69-86, 2009 (Peer-Reviewed Journal)
This study aimed to determine students‟ preferred
learning styles, academic achievement and to investigate whether there was a
significant difference in students‟ preferred learning style and academic
achievement level according to their program and gender. This study involved in
433 students from Erzincan Faculty of Education in the 2006-2007 academic year.
Turkish version of Kolb Learning Style Inventory (LSI) was used to collect the
data about student‟s learning style. The data about students‟ academic
achievement were collected from Faculty records. The data that was obtained
from LSI and Faculty records was analyzed using by t-test, ANOVA and chi-square
techniques. The results show that academic achievement of female students was
significantly higher than male students‟ and learning style do not differ
significantly in relation to the gender. In addition, the level of academic
achievement and learning style was found significantly different according to
the enrolling teacher education program. The other findings showed that 43.6 %
of the students were converger, 29.3 % of students were assimilator, 16.3 % of
the students were accommodator, and 10.8 % of the students were diverger. There
was not any difference between students‟ grade point average as to learning
style.
Araştırmanın
amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin cinsiyet ve kayıtlı olunan programa göre öğrenme
stillerini tespit etmek, akademik başarı durumlarının öğrenme stillerine göre
değişip değişmediğini belirlemektir. Araştırmaya 2006-2007 Akademik Yılında
Erzincan Eğitim Fakültesine kayıtlı 443 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı
olarak Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmış, öğrencilerin akademik başarı
puanları fakülte kayıtlarından elde edilmiştir. Veri analiz sürecinde bağımsız örnek
t-testi, tek yönlü varyans analizi ve ki kare testi kullanılmıştır. Yapılan
analizler sonucunda, kız öğrencilerin akademik başarı ortalaması erkek öğrencilerin
akademik başarı ortalamalarından daha yüksek bulunurken, öğrenme stillerinin
cinsiyete göre farklı olmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin kayıtlı olduğu öğretmen
yetiştirme programına göre akademik başarıları arasındaki fark anlamlı bulunmuş
ve kayıtlı olunan programa göre öğrenme stillerinin farklı olduğu tespit edilmiştir.
Öğrencilerin en çok ayrıştıran (% 43.6), ikinci olarak özümseyen (% 29.3) öğrenme
stilini tercih ettikleri, yerleştiren (% 16.3) ve değiştiren (% 10.8) öğrenme
stilini tercih etme oranının daha düşük olduğu bulunmuştur. Yerleştiren, değiştiren,
ayrıştıran ve özümseyen öğrenme stiline sahip öğrencilerin ağırlıklı not
ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur.