Early Childhood Education Policies


Creative Commons License

Yurtsever Kılıçgün M. (Editor)

Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2023

  • Publication Type: Book / Vocational Book
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Lisans Yayıncılık
  • City: İstanbul
  • Erzincan Binali Yildirim University Affiliated: Yes

Abstract

ÖNSÖZ Bir toplumun oluşmasında ve varlığını sürdürmesinde; dönüm noktası sayılabilecek tarihi olaylar, kültürel özellikler, ekonomik ilişkiler, teknik gelişmeler, siyasi olgular, hâkim olan yönetim biçimleri vb. koşullar önemlidir. Nitekim toplumsal yaşamın temel unsurlarından biri olan eğitim sistemleri de bulunulan çağın özellikleriyle şekillenmekte ve dönemin özelliklerini yansıtacak biçimde yapılanmaktadır. Örneğin sanayi öncesi dönemde usta-çırak ilişkisini temel alan eğitim anlayışı, sanayi devrimiyle birlikte endüstriyel okul modeline dönüşmüştür. Yaşadığımız çağda ise bu model; yerini bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak dijital nitelikleri kapsayan, öğrenen özelliklerini merkeze alan ve eğitimle ilgili tüm paydaşların temsil edilmesini sağlayan bir yapılanmaya doğru değişim göstermiştir. Bu nedenle ülkelerin çağın ihtiyaçlarına uygun nitelikte insan yetiştirme gayretlerinin bir sonucu olarak eğitim sistemlerine yönelik iyileştirme çalışmalarının yapılmasının ve yeni politikalar geliştirilmesinin temel gereklilikler olduğunu söylemek mümkündür. Günümüzde erken çocukluk eğitim ve bakım hizmetlerindeki niteliğin, doğrudan ve dolaylı olarak ailelerin, toplulukların ve genel olarak toplumun esenliği üzerinde olumlu etkileri olduğu kabul edilmiştir. Nitekim kaliteli erken çocukluk eğitim ve bakım hizmetleri ile güçlü bir beşerî sermayeye ulaşılabileceğine dair kanıtlar her geçen gün artmaktadır. Örneğin etkili politikalarla, yönetişimle, finansman planlamalarıyla, bütüncül ve bağlamsal uygulamalarla, hesap verilebilirlikle, nitelikli ve sürekli mesleki eğitimlerle ve aile ve topluluk katılımıyla; sonraki eğitim seviyelerinde verimlilik artmakta, öğrencilerin okulu bırakma ve özel eğitim gerektirme durumları azalmakta, yetişkinlik yıllarında üretkenlik artmakta ve öğretmen devamsızlığı, işten ayrılma oranlarında düşüş yaşanmaktadır. Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları kitabı kapsamında, tarihsel süreçte değişen çocukluk ve eğitim paradigmaları, küresel ölçekte erken çocukluk eğitiminin kapsamı, önemi ve temel özellikleri ile okul öncesi eğitim bağlamında ülkemizdeki mevzuat, önemli belgeler ve kurumlar ele alınmış; çocuk hakları sözleşmesi, küreselleşme, sürdürülebilirlik gibi olguların, devletlerarası kuruluşların ve ülkemizdeki sivil toplum kuruluşlarının, aile kurumundaki değişimlerin ve 21. yüzyıl insan niteliklerinin erken çocukluk eğitimi politikalarına etkileri tartışılmış ve erken çocukluk politikalarındaki özel gereksinimli çocuklara ve öğretmen yetiştirmeye yönelik uygulamalar ile farklı ülkelerdeki erken çocukluk eğitimi politikalarına dair örnekler sunulmuştur. Bu kitabın hazırlanmasında titizlikle ve yoğun bir çabayla bölümlerini yazan kıymetli meslektaşlarıma özverili çalışmalarından dolayı teşekkürlerimi sunuyorum. Ayrıca kitabın yayınlanmasını sağlayarak erken çocukluk eğitimine destek veren Lisans Yayıncılığa da teşekkür ediyorum. Kitabın erken çocukluk eğitimini merak eden ve bu alana gönül vermiş herkese faydalı olması dileğimle… İstanbul, 2023 Editör Doç. Dr. Müge YURTSEVER KILIÇGÜN