2024 YÖKAK Uluslararası Kalite Güvencesi ve Akreditasyon Konferansı, Ankara, Türkiye, 25 - 26 Nisan 2024, ss.33-34
Yükseköğretim kurumlarının, eğitim-öğretim ve araştırma geliştirmenin yanında en önemli görevi öncelikle bulunduğu bölgedeki topluma, sonrasında ülke toplumuna, gelişimin sağlanacağı her alanda katkı sağlamaktır. Toplumsal katkı; yüksek öğretim kurumlarındaki akademik, idari personeller ve öğrenciler aracılığıyla, belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda, etkinlikler, projeler gibi uygulamaları yerine getirerek toplumun gelişmesine katkı sağlayacak faaliyetlerin ortaya konulmasıdır. Toplumun ihtiyaçları toplumu oluşturan bireyler, sanayi kuruluşları, eğitim kurumları, sağlık kurumları, iş insanları gibi paydaşların katılımıyla belirlenir. Toplumun ihtiyaçları belirlenirken sosyal ve kültürel yapı, üretim, hayvancılık, yerel sağlık sorunları, iş kolları gibi konular dikkate alınır. Yükseköğretim toplumsal katkı süreçlerinde planlama, uygulama, kontrol ve önlem alma çalışmaları iç ve dış paydaş katılımıyla hazırlanır. Yükseköğretim kurumlarının bütün süreçlerinde, verilen hizmetlerin etkinliği performans göstergeleri ile izlenmekte ve değerlendirilmektedir. Bu performans göstergelerinden bir tanesi de toplumsal katkı faaliyet sayısıdır. Yükseköğretim kurumlarının yıllık verileri incelendiğinde, her kurumun sayısal verilerinin birbirinden çok farklı olduğu ve hatta sayısal veriler arasında konunun anlaşılmadığını gösterecek şekilde anlamlandırılabilecek değerler olduğu görülmektedir. Bunun yanında kurumlar tarafından toplumsal katkı verileri sadece projelerle sunulmakta veya sadece maddi destekli projeler toplumsal katkı faaliyeti olarak tanımlanabilmektedir. Bir başka şekilde, paydaş katılımı sağlanmadan alınmış kararlarla bireysel yapılmış çalışmalar ya da makaleler toplumsal katkı verisi olarak sunulabilmektedir. Süreçlerin doğru bir şekilde ortaya konması kalite süreçlerinde iyi bir planlama yapma ile mümkün kılınabilir. Toplumsal katkı faaliyet sayısı; paydaş katılımıyla ihtiyaçların belirlendiği, belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda planlamaların yapılması ile izlenebilir. Bu çalışmada yüksek öğretim kurumlarının son üç yıllık sayısal verileri ve uygulama çalışmaları incelenmiş olup, uygulamadaki aksaklıklar, yanlış anlaşılmalar, doğru uygulamalar ortaya konularak, yüksek öğretim kurumlarına katkı sağlamak amaçlanmaktadır.