Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), cilt.6, sa.3, ss.317-326, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının uzamsal kaygıları ile matematik kaygıları arasındaki
ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, öğretmen adaylarının uzamsal ve matematik kaygıları cinsiyet, yerleşim birimi ve
akademik not ortalaması değişkenlerine göre karşılaştırılarak incelenmiştir. Kolayda ulaşılabilir örnekleme yöntemi tercih
edilerek 149 öğretmen adayının çalışmaya katılımı sağlanmıştır. “Uzamsal Kaygı” ve “Matematik Kaygı Ölçekleri” kullanılarak
veriler toplanmıştır. Yapısal eşitlik modeli analizi, bağımsız gruplar “t testi” ve “ANOVA” uygulanarak veriler analiz edilmiştir.
Elde edilen sonuçlara göre, uzamsal kaygı ve matematik kaygısı arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmaktadır. Uzamsal kaygı
matematik kaygısının önemli bir oranını açıklamaktadır. Cinsiyet ve yerleşim birimine göre uzamsal kaygının farklılaştığı tespit
edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında bazı öneriler geliştirilmiştir
This study aimed to examine the relationship between spatial anxiety and mathematics anxiety of primary school
mathematics teacher candidates. In addition, prospective teachers’ spatial and mathematics concerns were compared
according to gender, residence, and academic grade point average variables. By choosing the easily accessible sampling
method, 149 pre-service teachers participated in the study. Data were collected using Spatial Anxiety and Mathematical
Anxiety Scales. Data were analyzed by applying structural equation model analysis, independent groups t-test, and ANOVA.
According to the results obtained, there is a positive relationship between spatial and math anxiety. Spatial anxiety explains
a significant proportion of mathematics anxiety. It has been determined that spatial anxiety differs according to gender and
settlement. In light of the results obtained, some suggestions have been developed.