Sporcuların Antrenöre Bağlılık Düzeylerine Antrenörlerin Liderlik Davranışlarının Etkisi


Creative Commons License

Çakmak Yıldızhan Y., Öztaş M., Seçer E.

World Congress of Sport Sciences Researches, Manisa, Türkiye, 23 - 26 Kasım 2017, ss.195-196, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Manisa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.195-196
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, sporcu algılarına göre, antrenörlerin liderlik davranışlarının sporcuların antrenör bağlılıkları üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığı ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 sezonunda Anadolu Yıldızlar Ligi (Analig) voleybol yarı finalinde mücadele eden voleybol takımlarının sporcuları oluşturmaktadır. Anadolu Yıldızlar Ligi yetkilileri ile yapılan görüşmeden elde edilen bilgilere göre, ANALİG Voleybol yarı final grubunda 17 takım bulunmaktadır ve bu takımlarda ise ortalama olarak 250 sporcu yer almaktadır. Çalışma grubunu ise bu takımlarda görev yapan, kolayda örnekleme yöntemine göre seçilen ve gönüllü olarak araştırmaya katılan 173 voleybolcu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak birinci bölümde, sporcuların kişisel özelliklerini tespit etmeye yönelik 5 soru bulunmaktadır. İkinci bölümde, sporcunun algısına yönelik, antrenörün beş farklı liderlik davranışını ölçmeyi amaçlayan, Chelladurai ve Saleh (1980) tarafından geliştirilen ve Türk sporcuları için uyarlanması Toros ve Tiryaki (2006) tarafından, "Sporda Liderlik Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçek 40 maddeden oluşan beşli likert tipi bir ölçektir ve eğitici ve öğretici davranış, demokratik davranış, otokratik davranış, sosyal destek davranışı ve pozitif geri bildirim davranışı olmak üzere beş alt boyuttan oluşmaktadır. Üçüncü bölümde ise "Antrenöre Bağlılık Ölçeği" kullanılmıştır. Ölçek yönetici ve liderlere bağlılıktan yola çıkılarak yönetici ve liderlik kapsamındaki davranış ve işlevlerini belirlemek için literatür taraması yapılarak Gümüşlüoğlu ve Aygün’ün (2009A): “Bilgi İşçilerinin Örgüte, Lidere ve İşe Bağlılıklarını Etkileyen Faktörler’’ adlı çalışmasından güvenirlik ve geçerlilik çalışması yapılarak alana uyarlanmıştır. Ölçek 14 maddeden oluşan beşli likert tipi bir ölçektir. Elde edilen veriler SPSS 17 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, frekans, bağımsız t-testi, pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı ve antrenör bağlılığının yordanması amacıyla antrenör liderlik davranış boyutları ile antrenör bağlılığı arasında çoklu regresyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan sporcuların % 36.4’ü kadın, % 63.6’sı erkek sporcular oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, sporcuların antrenörlerinin liderlik davranışlarına ilişkin puan ortalamaları ile cinsiyet değişkeni açısından herhangi bir liderlik davranışında ve antrenör bağlılığında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sporcuların yaşları arttıkça, algıladıkları antrenör davranışlarının eğitici öğretici, otokratik, sosyal destek, pozitif geri bildirim davranışlarının ve antrenör bağlılığının azaldığı, sporcuların spor yapma süresi arttıkça algıladıkları antrenör davranışlarından otokratik ve pozitif geri bildirim davranışlarının azaldığı, sporcuların kulüpte oynama süresi arttıkça algıladıkları antrenör davranışlarından otokratik ve sosyal destek davranışlarının azaldığı ve sporcuların antrenörü ile çalışma süresi arttıkça algıladıkları antrenör davranışlarından otokratik ve sosyal destek davranışlarının azaldığı ve antrenör bağlılığının da arttığı belirlenmiştir. Antrenör bağlılığıyla antrenörlerin liderlik davranışları arasındaki ilişki incelendiğinde ise, eğitici ve öğretici davranış, demokratik davranış ve sosyal destek davranışı arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki tespit edilmiştir.

The aim of this study is to show, according to perception of players, if leadership bahaviours of trainers have an effect on loyalty levels of players to the trainer or not. The players of volleyball team that are competing in Anatolian Stars League(Analig) volleyball semi-final during 2016-2017 season, form the population of the study. According to the datas obtained from negotiations done with authorities of Anatolian Stars League, there are 17 teams in ANALİG Volleyball semi-final group and in these teams there are approximately 250 players. On the other hand 173 volleyball player performing duty in the team that were chosen according to convenience sampling method and voluntarily participated to the research, formed the working group. In the research as a collection tool, in the first part there are 5 questions towards obtaining of personal properties of players. In the second part “Leadership Scale in Sports” aiming to evaluate five different leadership behaviours towards player perception that was developed by Chelladurai and Saleh(1980) and was adapted by Toros and Tiryaki(2006) for Turkish players, was used. The scale is a five point likert type scale consisted of 40 items and involves five sub dimensions such as educative and tutorial behaviour, democratic behaviour, autocratical bahaviour, social support behaviour and positive feedback behaviour. In the third part “Trainer Loyalty Scale “ was used. The scale was adapted to the field by making reliability and validity study from the research of Gümüşlüoğlu and Aygün(2009A) named “Factors Affecting Loyalty of Brain Workers to Organization, Leader and Job” in order to obtain behaviour and functions of managers and leaders in the scope of management and leadership. The scale is a five point likert type scale consisted of 14 items. Obtained datas were analysed by SPSS 17 statistical programme. In analysis of datas arithmetical mean, frequency, independent t-test, Pearson product-moment correlation coefficient were used and multiple regression analysis method between trainer loyalty and trainer leadership behaviour dimension was used to predict trainer loyalty. 36.4% of participants are women whereas 63.6% of them are men. According to the findings of research, there was not obtained a significant difference in any leadership behaviour and trainer loyalty in terms of point averages of players regarding leadership behaviours of their trainers and gender variable. As the ages of players get older, it was obtained that their perceived trainer behaviours are educative and tutorial, autocratical, social support, positive feedback behaviours and trainer loyalty becomes less; as their sporting time increases, their perceived trainer bahaviours are autocratical and positive feedback behaviours become less; as the spoting period of players at club increases, their perceived autocratical and social support behaviours from trainer behaviours become less and as the working period of players with their trainers increases, their perceived autocratical and social support behaviours from trainer behaviours become less and trainer loyalty increases. As the relation between trainer loyalty and trainer leadership behaviours are examined, there obtained a significant and positive relation between educative and tutorial behaviour, democratic behaviour and social support behaviour.