EKEV Akademi Dergisi, sa.80, ss.303-318, 2019 (Hakemli Dergi)
Türkçe Dersi Öğretim Programı 2005 yılında yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanarak yürürlüğe girmiş ardından 2015 ve 2017 yıllarında iki kez yenilenmiştir. 2018’de
yürürlüğe giren Türkçe Öğretim Programı’nda (MEB, 2018: 8) öğrencilerin gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak dil bilgisi ve yazım kuralları ile ilgili kazanımların
artan bir yoğunluk içinde ve aşamalı olarak yapılandırıldığı belirtilmiş ve programda
dil bilgisi ile ilgili kazanımlar okuma ve yazma öğrenme alanları içinde verilmiştir. 2018
Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki dil bilgisiyle ilgili kazanımları incelemek amacıyla
yapılan bu araştırma doküman analizi deseniyle kurgulanmıştır. Programda (MEB, 2019)
dil bilgisi ve yazım kuralları ile ilgili kazanımların artan bir yoğunluk içinde ve aşamalı
olarak yapılandırıldığı söylenmesine rağmen dil bilgisi ile ilgili en fazla kazanımın 5.
sınıf seviyesinde olduğu görülmektedir. Dil bilgisi öğretimi planlanırken önce cümle farkındalığı kazandırıldıktan sonra dil dizgesinin sistemli eklemlenme yapısını kavratmak ve
beceriye dönüştürebilmek için parçadan bütüne gidilmesi gerektiği düşünülmektedir