Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.3, ss.676-686, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ile beş faktör kişilik özellikleri
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiş olup,
araştırma grubunu yedi farklı öğretmen yetiştirme programının üçüncü ve dördüncü sınıflarında
öğrenim gören 176 erkek, 142 kadın olmak üzere toplam 318 eğitim fakültesi öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Beş Faktör Kuramına dayalı olarak
geliştirilen Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT), Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sorularını cevaplamak için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmadan
elde edilen sonuçlara göre; duygusal dengesizlik, deneyime açıklık ve sorumluluk değişkenleri
Öğrenci Katılımına Yönelik Öz-yeterlik Algısının; dışa dönüklük, deneyime açıklık ve sorumluluk
değişkenleri Öğretim Stratejilerine Yönelik Öz-yeterlik Algısının; dışa dönüklük ve sorumluluk
değişkenleri ise Sınıf Yönetimine İlişkin Öz-yeterlik Algısının pozitif yordayıcıları olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmada ayrıca dışa dönüklük, deneyime açıklık ve sorumluluk değişkenlerinin
Öğretmen Öz-yeterlik Algısını pozitif; duygusal dengesizlik (nevrotizm) değişkeninin negatif
yönde yordadığı ve yumuşak başlılık (uyumluluk) değişkeninin anlamlı bir yordayıcı olmadığı
görülmüştür.
In this study, the relationship between the self-efficacy perceptions of the pre-service teachers
and the five factor personality traits were examined. The research was carried out in the relational
scanning model, and research group was formed with a total of 318 pre-service teachers, 176 male
and 142 females, studying at the third and fourth grades of seven different teacher training
programs in the Faculties of Education. As data collection tools, Adjective-Based Personality Test
(ABPT) developed based on the Five Factor Theory and Teacher Self Efficacy Scale (TSES) were
used in the study. Multiple linear regression analysis was performed to answer the research
questions. According to the results obtained from the research; emotional imbalance, openness to
experience, and responsibility variables were found to be the predictor of Perception of SelfEfficacy towards Student Participation; variables of extroversion and responsibility to be the
positive predictor of Perception of Self-efficacy Toward Classroom Management; variable of
neurotism to be negative predictor and the variable of docility to be non-predictor. In the study,
variables of extroversion, openness to experience and responsibility were found to predict the
perceptions of teacher self-efficacy in positive way, however emotional neurotism in negative
way, and variable of docility was found not to be predictor of perceptions of teacher self-efficacy.